Trukkiautomaatiolla voidaan optimoida tavaravirtaus sekä minimoida vahingot, työaika ja kokonaiskustannukset. Toistuvien yksitoikkoisten työsyklien sijaan työntekijät voivat siirtyä suorittamaan vaativampia ja enemmän lisäarvoa tuottavia työtehtäviä. Automaattinen lavakäsittely tarvitsee myös vähemmän huoltoa ja energiaa, mikä osaltaan parantaa tuottavuutta ja turvallisuutta. Sijoitetun pääoman takaisinmaksuaika on tyypillisesti noin 2 vuotta.
Toyotan Autopilot-trukit käyttävät hyvin tarkkaa ja joustavaa laserkeilaukseen perustuvaa navigointitekniikkaa: heijastinnavigointia ja ns. luonnollista navigointia. Nämä teknologiat voidaan jopa yhdistää ns. kaksoisnavigoinniksi. Kaksoisnavigoinnin avulla Autopilot-trukki voi navigoida erityyppisillä alueilla käyttäen paikannukseen heijastimia ja ympäristön kiinteitä rakenteita.
Autopilot-trukkien toiminnan perusta on työtehtävien suorittaminen turvallisesti. Näin ne kykenevät työskentelemään sujuvasti manuaalitrukkien ja muun liikenteen rinnalla. Sisäänrakennetut turvakytkimet ja – tutkat estävät törmäykset havaittuaan esteitä trukin kulkureitillä. Kuormanilmaisin ja kamerat takaavat tarkan ja turvallisen kuormankäsittelyn.
Autopilot -trukkeja hallinnoidaan Toyotan omalla Order Manager – ohjelmistolla. Ohjelmisto toimii joko itsenäisesti tai kommunikointirajapintana asiakkaan varastonhallinta- ja tuotantojärjestelmien kanssa. Integraatio ERP / WMS-järjestelmiin ja älykäs kalustonhallinta mahdollistavat sen, että Toyotan Order Manager pysyy ajan tasalla varastoarvoista, tilauksista, liikenteestä ja tavaranvirtauksesta.
Autopilot -trukit voidaan varustaa litium ioni-akuilla, jotka ovat jopa 30 % energiatehokkaampia kuin perinteiset märkälyijyakut. Tämä säästää energiaa ja vähentää yrityksen hiilidioksidipäästöjä. Automaattisen latausjärjestelmän avulla trukit latautuvat nopeasti tehtävien välillä ilman henkilöstöä tai lataustiloja.