Sähkökäyttöiset pinontatrukit eli pinkkarit ovat kompakteja ja helppokäyttöisiä. Kevyeen ja raskaaseen pinontaan sekä siirtämiseen suunnitellut pinontatrukkimme tarjoavat erinomaisen suorituskyvyn. Pinontatrukki sopii useisiin käyttöympäristöihin kuten varastoihin, tuotantoalueille ja myymälöihin. Pinontatrukeillamme voidaan nostaa kuormia jopa 6 metrin korkeuteen.
Autamme sinua löytämään tarpeisiisi sopivimman pinontatrukin käymällä seuraavat vaiheet läpi:
Kokeile opasta ja löydä tarpeisiisi sopiva pinontatrukki.
Olemme koostaneet tänne vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät pinontatrukkeihin.
Toyotan pinontatrukit ovat kompakteja ja helposti ohjattavia laitteita, joissa nostokorkeus on jopa 6 metriä ja kuorman nostokyky yhdestä tonnista kahteen tonniin. Pinontatrukki sopii useisiin eri käyttöympäristöihin kuten varastoihin, tuotantoalueille tai ruokakauppoihin. Saatavilla on kävellen käytettäviä, ajotasollisia ja seisten ajettavia malleja.
Kevyeen kuormankäsittelyyn tarkoitetut pinontatrukit kuten BT Tyro SHE ja BT Staxio HWE ovat suunniteltu satunnaiseen käyttöön. Jos haluat trukin, josta löytyy enemmän kapasiteettia, valitse keskiraskaaseen tai raskaaseen käyttöön suunniteltu pinontatrukki.
Jos haluat välttyä vaurioilta, kun ajat epätasaisella alustalla (mm. rampit ja kynnykset) suosittelemme valitsemaan trukin, jossa on nousevat tukihaarukat.
Jos haluat lisätä tehokkuutta, ajotasollinen on nopeampi kuin kävellen käytettävä malli. Jos haluat parantaa kuljettajan työskentelyergonomiaa ja turvallisuutta, seisten ajettava malli on usein se paras ratkaisu.
Kesto riippuu akun koosta. Jos käytössä on märkälyijyakku, suositus on, että valitaan akku, joka kestää koko työvuoron. Tämä johtuu siitä, että akun lataus kestää kahdeksan tuntia. Korkean intensiteetin ja useamman työvuoron toiminnoissa akkuja täytyy vaihtaa vuorojen välissä.
Joustavampi ratkaisu on litiumioni-teknologia, joka mahdollistaa tehokkaan taukolatauksen. Taukolatausten ansiosta pinontatrukkia voidaan käyttää lähes taukoamatta.
Pohjimmiltaan molemmat trukit suoriutuvat samoista tehtävistä: molemmilla voi kuljettaa ja pinoa lavoja. Pääasialliset erot ovat:
Kuorman pituus ja leveys auttavat määrittelemään oikean kokoisen kuorman. Mitä pitempi kuorma, sitä suurempi painopiste-etäisyys. Kuorman mitat voivat vaikuttaa trukin nostokapasiteettiin ja asettaa rajoituksia käytäväleveydelle.
Lavan ylitys tapahtuu, kun tavarat ovat suurempia kuin kuormalava. Tämä voi aiheuttaa kuormitusvaurioita. Kuormanojan oikea koko tai tavaroiden parempi sijoittelu lavalla parantaa materiaalinkäsittelyä trukilla.
Toyotan pinontatrukeilla voi nostaa jopa 2000 kiloisia kuormia. Jos on tarve suuremmalle nostokyvylle, tarjoamme työntömastotrukkeja tai sähkökäyttöisiä vastapainotrukkeja.
Pinontatrukki työntömastolla on hyvä ratkaisu, jos esimerkiksi hyllyjen tai kuljettimien alarakenteet ovat tukihaarukoiden tiellä. Näillä pinontatrukeilla onnistuu myös kuorma-auton lastaaminen sivulta. Työntömastolla varustettuja pinontatrukkeja on saatavilla ajotasollisina ja kävellen käytettävinä versioina.
Jos haluat parantaa tehokkuutta, saattaa kahden lavan samanaikaiseen käsittelyyn tarkoitettu pinontatrukki olla ratkaisu. Kahden lavan samanaikaiseen käsittelyyn suunnitellut pinontatrukit voivat käsitellä kahta lavaa yhtäaikaisesti mahdollistaen tehokkaamman kuorman käsittelyn.
Kompakti runko ja matala masto mahdollistavat myös kuorma-auton lastaamisen ja purkamisen.
Useimmiten pinontatrukkeja käytetään EUR-lavojen käsittelyyn. Jossain paikoissa käytetään suljettuja kuormalavoja, pieniä lavoja tai ei-standardisoituja kuormatukia. Toyotalta löytyy laaja pinontatrukkivalikoima, josta löytyy ratkaisut erilaisten kuormien käsittelyyn.
Vaihtoehtoja on saatavilla, koska markkinoilla on useita erilaisia lavoja ja lavaratkaisuja, joilla avulla voi käsitellä kuormia. Haarukkaleveyden valinta tarpeiden mukaan mahdollistaa vakaan kuorman käsittelyn. Tyypillinen haarukkaleveys EUR-lavojen käsittelyssä on 570 mm.
Standardi haarukkapituus on 1150 mm. Saatavilla on haarukkapituuksia 1400 mm asti.
Lavojen päällekkäin pinoaminen on yksi tapa säilyttää tavaraa. Kuorma (lava tai jokin muu kappaletavara) sijoitetaan lattialle ja pinotaan päällekkäin korkeudelle, jossa tavarat pysyvät vakaasti ja turvallisesti pystyssä.
Pinontatrukit sopivat lavojen päällekkäin pinoamiseen. Pinontatrukit ovat kapeampia kuin EUR-lavan lyhyet sivut, mikä mahdollistaa tilan optimaalisen hyödyntämisen.
Trukin käytäväleveys on vähimmäisleveys, jonka trukki tarvitsee kääntyäkseen 90 astetta kuljettaessa kuormaa.
Laskentatapa vaihtelee trukkimalleittain. Seuraavat speksit tulee huomioida, kun käytäväleveyttä määritetään:
Trukin käytäväleveys (Ast) on vähimmäisleveys, jossa trukki voi kääntyä 90 astetta kuljettaessa kuormaa.
Ast :n määrittely:
Pinontatrukkien käytäväleveyden laskukaava:
Ast = Wa +√((l6 - x)² + (b12/2)²) + a
Käytäväleveyden tiedot mainitaan kunkin trukin teknisissä tiedoissa. Vertaamalla eri mallien teknisiä tietoja, voit löytää toiminnallesi parhaiten sopivimman trukkimallin.
Jos olet hankkimassa uutta trukkia, varmista, että trukki mahtuu tiloihinne. Tässä on muutama vinkki, jotka kannattaa huomioida käytäväleveyden osalta uutta trukkia hankittaessa.
Selvittääksesi trukin todellisen nostokapasiteetin, tulee sinun ensin selvittää varastohyllyn ylimmän vaakapalkin korkeus. Tämän korkeuden päälle lisätään 150-200 mm, jotta kuljettajalla on hieman lisätilaa taakan käsittelyyn.
Mallista riippuen nostokorkeus on 2-6 metriä.
Jossain käyttöpaikoissa trukin tulee liikkua oviaukoista sisään ja ulos, tämä asettaa omat vaatimuksensa maston korkeudelle. Trukin katto tai alhaalla oleva masto määrittelevät alimman maston korkeuden.
Jokaiselle trukille on määritetty kantavuus eli nimelliskapasiteetti. Se lasketaan määrittämällä suurin paino, jonka trukki voi nostaa tietylle korkeudelle tietyllä taakan painopiste-etäisyydellä.
Jos taakka on nostettava tätä korkeutta korkeammalle tai taakan painopiste on edempänä, kapasiteetti pienenee. Jäännöskapasiteetti tarkoittaa nimenomaan trukin todellista nostokykyä tietyssä tilanteessa, joten se voi olla nimelliskapasiteettia pienempi.
Toyotan pinontatrukkeihin voi valita jonkun seuraavista mastoista. Oikeantyyppisen maston valintaan vaikuttaa käyttöpaikka ja työympäristö.
Ei, pinontatrukkeja ei ole suunniteltu ulkokäyttöön. Ulkokäyttöön sopivat trukit ovat Toyotan sähkökäyttöiset vastapainotrukit, polttomoottorikäyttöiset vastapainotrukit ja ulkokäyttöön tarkoitetut työntömastotrukit.
Pinontatrukkia voi käyttää työtasona esimerkiksi ruokakaupoissa kuormaa purettaessa ja hyllyttäessä. Haarukat voi nostaa sopivalle korkeudelle, jolloin kuorma on helposti käden ulottuvilla, eikä kuorman purkajan tarvitse kumartua nostamaan tavaroita.
BT Staxio HWE100- ja SWE080L- pinontatrukkeihin on saatavilla automaattinen haarukkakorkeuden säätö (lisävaruste). Automaattinen haarukkakorkeuden säätö toimii valokennolla, joka tunnistaa, kun tavaraa pakataan tai puretaan. Nämä trukkimallit sopivat hyvin kauppoihin ja tuotantolinjojen työpisteille, joissa tuotteita pakataan ja valmistellaan kuljetusta varten.
Jos tilassa, johon trukki tulee, on kaltevuuksia ja epätasaisuuksia, varmista, että trukkia voi operoida tiloissa turvallisesti. Maksimi mäennousukyky löytyy trukin teknisistä tiedoista. Tärkeää on varmistaa, että trukilla voi ajaa turvallisesti kaltevaa pintaa ylös ja alas - myös kuorman ollessa kyydissä. Lisäksi trukin maavara tulee huomioida.
Pinontatrukkeja, joissa on nousevat tukihaarukat, voidaan käyttää kuorma-auton lastaamiseen ja purkamiseen lastauslaiturin tai takaluukun kautta. Kahden lavan käsittelyyn tarkoitetut pinontatrukit ovat todella tehokkaita, ja sopivat hyvin tähän käyttötarkoitukseen.
Pinontatrukeilla, joissa on kaksijatkeinen masto, voidaan lastata kuorma-autoa sivulta.
Toyotan pinontatrukkeja voi käyttää tehokkaasti ja ilman erillisiä muutoksia trukkiin tiloissa, joissa lämpötila 0 astetta. Jos trukkia käytetään tilassa, jossa lämpötilat tippuvat -30°C:seen, suosittelemme, että trukkiin lisätään erityisominaisuuksia. Erityisominaisuuksiin kuuluvat mm. ruostumaton teräs, kylmävarastoöljy, liukumattomat ajoalustat ja lämmitetyt akut.
Lisätietoja trukkiratkaisuista kylmä- ja pakkasvarastoihin >>