Virtaus: Siirtoalueella lavat kuljetetaan vastaanottoalueelta, yleensä lattiavarastosta, varastoalueelle, joka on tyypillisesti lattiavarasto tai hylly.
Liittyvät tuotteet:
Automaattiset lavansiirtovaunut (Toyota Autopilot LAE)
Automaattiset pinontatrukit (Toyota Autopilot SAE)
Automaattiset pinontatrukit suljetuille alustoille (Toyota Autopilot OAE)
Automaattiset työntömastotrukit (Toyota Autopilot RAE)
Navigointi: Lidar navigointi - Heijastin- tai ympäristönavigointi
Ohjelmisto: T-ONE-automaatio-ohjelmisto
Komentojen antaminen: WMS, tabletti, I/O
Integrointi: WMS, PLC, kuljettimet, robottisolut, ovet, palohälyttimet jne.
Akku: Litiumioniakku automaattisella latauksella tai lyijyakku
Lisäominaisuudet: Tunnistetietojen luenta
Vastaanotettujen tuotteiden automaattinen siirto Toyotan tehtaalla Ruotsissa
“Toyotan kaizen-filosofian mukaan on tarkoitus tehdä pieniä, mutta jatkuvia parannuksia, eikä olettaa, että kaiken voi muuttaa välittömästi.”
Mikael Egonsson, TPS Coordinator, TMHMS
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.
Tyypillisesti vastaanotetut tuotteet varastoidaan tilapäisesti lattialle. Näitä lattiavarastoja täydentävät yleensä kuorma-auton kuljettajat tai laiturin henkilökunta. Toyotan automaattinen kuljetusvaunu voi siirtää vastaanotetut tuotteet vastaanottoalueelta varastoalueelle, joka on usein jonkin tyyppinen hylly tai lattiavarasto.
Siirtoprosessissa käy usein niin, että kuljetuksesta huolehtii useampi ajoneuvo, jolloin jokaiseen tehtävään tulee valita parhaiten sopiva vaihtoehto. Esimerkiksi automaattinen lavansiirtovaunu kuljetusta ja työntömastotrukki hyllytystä varten. Näin varmistetaan, että saat sovelluksiisi parhaiten sopivan ratkaisun.
Kuvassa näkyy tyypillinen poiminta-asema: lattiavarasto (joskus kuljetushihna)
Henkilöstö antaa usein kuljetuskäskyt joko T-ONE-ohjelmistoon yhdistetyn tabletin tai painikkeen kautta. T-ONE vastaanottaa määränpään varaston hallintajärjestelmältä (WMS) kun Autopilot on poiminut kuorman ja skanneri on varmistanut tuotteiden ID:n. Jos WMS-järjestelmää ei ole käytössä, T-ONE-ohjelmistossa on kohteen kartoitusjärjestelmä. Sen avulla T-ONE voi tarkistaa kuorman skannatun arvon esimääritettyjä tietoja ja kriteereitä vasten ja selvittää oikean purkukohteen. Kohteen ei tarvitse olla esikonfiguroitu ja se voi olla esimerkiksi aamulla eri kohde kuin iltapäivällä, jolloin logistiikan joustavuus paranee.
Jotta tuotteiden poiminta vastaanottoalueelta olisi mahdollisimman sujuvaa, on tärkeää, että ne on sijoitettu asianmukaisesti. Siksi suosittelemme ottamaan käyttöön lavan sijoittelun visuaalisen tarkistuksen ja tunnistamaan tuotteiden vauriot ennen kuin vastaanotetut tuotteet varastoidaan. Työntekijöiden kouluttaminen voi auttaa kehittämään tätä prosessia ja tekemään automaattisesta toiminnasta sujuvampaa ja tehokkaampaa.
Kuvassa näkyy tyypillinen purkuasema: lattiavarasto, tavallinen tai läpivirtaushylly, sukkulavarastointi (RS150 ja RAE).
Virtaus: Tuotantolaitoksissa tai varastoissa on aina tarvetta materiaalitäydennyksille. Tämä koskee esimerkiksi osilla lastattuja lavoja, jotka viedään tuotantolinjoille tai poiminta-alueille ja jotka varastoidaan.
Liittyvät tuotteet:
Automaattiset lavansiirtovaunut (Toyota Autopilot LAE)
Automaattiset pinontatrukit (Toyota Autopilot SAE)
Automaattiset pinontatrukit suljetuille alustoille (Toyota Autopilot OAE)
Automaattiset työntömastotrukit (Toyota Autopilot RAE)
Automaattinen kuljetusvaunu (Toyota Autopilot CDI)
Navigointi: Lidar navigointi - Heijastin- tai ympäristönavigointi
Ohjelmisto: T-ONE-automaatio-ohjelmisto
Komentojen antaminen: WMS, tabletti, I/O
Integrointi: WMS, PLC
Akku: Litiumioniakku automaattisella latauksella tai lyijyakku
Lisäominaisuudet: Tunnistetietojen luenta
Automaattinen täydennys on parantanut työtyytyväisyyttä Hargassnerilla
”Toyota Material Handling on kehittänyt parhaiten tarpeisiimme räätälöidyn ratkaisun, mutta he ovat tämän lisäksi osoittautuneet erittäin luotettavaksi yhteistyökumppaniksi käyttöönoton aikana.”
Florian Pommer, Operatiivinen johtaja, Hargassner
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.
Täydennysprosessi on useimmiten käytössä tuotantolaitoksilla, kokoomalinjastoilla tai poiminta-alueilla, joissa osia on täydennettävä. Toyotan Autopilot-mallit poimivat lavat varastoalueen lattiavarastoista tai hyllyistä ja vievät ne tuotanto- tai poiminta-alueille.
Yksittäinen lava voidaan kuljettaa automaattisella lavansiirtovaunulla tai useampia lavoja voidaan samaan aikaan vetää automaattisella vetotrukilla. Haarukattomat ratkaisut ovat hyvä valinta sujuvaan ja turvalliseen lavojen kuljetukseen vilkkailla alueilla kuten kokoonpanolinjastoilla käytettäviksi.
Kuvassa näkyy tyypillinen purkuasema: lattiavarasto, tavallinen tai läpivirtaushylly, sukkulavarastointi (RS150 ja RAE).
T-ONE-automaatio-ohjelmisto luo jokaista täydennystehtävää varten kaksi kuljetuskomentoa. Se yhdistää ”kahden paikan välisen” ja ”tyhjän lavan käsittelyn” työvaiheet: ensin viedään tyhjä lava pois ja sitten täydennetään se täydellä lavalla. Se voi myös aloittaa kierroskuljetuksen automaattisella vetotrukilla. Voit antaa nämä kuljetuskomennot joko koneen ohjelmoitavalla logiikkaohjainjärjestelmällä (PLC) tai WMS-järjestelmällä. Voit myös antaa tehtävän käyttäjälle, joka ohjaa komentoja tabletin tai kytketyn painikkeen kautta.
Kuvassa on tyypillinen purkuasema: työasemia tuotannossa, hyllyt.
Virtaus: Kun lavoja siirretään, kyse on usein yksinkertaisista kuljetuksista tietystä paikasta toiseen määrättyyn paikkaan. Jakelukeskuksissa, joissa lavoja siirretään suoraan saapuvista lähteviin, tätä kutsutaan siirtolastaukseksi (cross docking).
Liittyvät tuotteet:
Automaattiset lavansiirtovaunut (Toyota Autopilot LAE)
Automaattiset pinontatrukit (Toyota Autopilot SAE)
Automaattiset pinontatrukit suljetuille alustoille (Toyota Autopilot OAE)
Automaattinen kuljetusvaunu (Toyota Autopilot CDI)
Navigointi: Lidar navigointi - Heijastin- tai ympäristönavigointi
Ohjelmisto: T-ONE-automaatio-ohjelmisto
Komentojen antaminen: WMS, tabletti, PLC, I/O
Integrointi: WMS, PLC, kuljettimet, robottisolut, ovet, palohälytin
Akku: Litiumioniakku automaattisella latauksella tai lyijyakku
Lisäominaisuudet: Tunnistetietojen luenta
Kun siirtolastaus tehdään automaattisilla kuljetusvaunuilla, DSV:n on helpompi tasoittaa työvirtoja ja resursseja.
”Toyotan automaattitrukit tehostavat DSV:n tuottavuutta käsittelemällä vuoroa kohden jopa 400 lavaa. Kun tämä tehtiin ihmisvoimin, kapasiteetti oli 250 lavaa”
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.
Kahden paikan välinen prosessi on käytössä useimmissa tuotantolaitoksissa, joissa puolivalmiita tuotteita on siirrettävä valmistuspisteeltä toiselle. Autopilot-mallimme voivat huolehtia puolivalmiiden tuotteiden kuljettamisesta esimerkiksi kuljettimien ja lattiavarastojen välillä.
Tehtävät luodaan usein automaattisesti loogisella syöttösignaalilla, jonka antaa esimerkiksi kuljettimeen kiinnitetty valokenno. Valokenno aktivoituu, kun kuorma lähestyy kuljettimen loppua. Tehtävä voidaan luoda myös manuaalisesti tabletilla tai WMS-järjestelmällä.
Kuvassa näkyy tyypillinen poiminta-asema: lattiavarasto, kuljetushihna
Tuotannon poikkeamista johtuen tarvitaan joskus pienempiä puskurivarastoja puolivalmiiden tuotteiden varastointiin. T-ONE on Toyotan automaatio-ohjelmisto, joka tunnistaa tämän tarpeen ja luo väliaikaisen varastointipaikan, johon automaattitrukit sijoittavat turvallisesti tuotteesi. Tarvittaessa järjestelmä lähettää uuden kuljetuskäskyn vapaalle automaattitrukille, joka kuljettaa tuotteen kahden eri paikan välisen kuljetuksen lopulliseen jättöpaikkaan – optimoiden tarpeitasi vastaavan kuljetusratkaisun.
Jakelukeskuksissa tämän typpisiä kuljetuksia sanotaan usein siirtolastauksiksi. Niissä tuotteet siirretään automaattisesti suoraan vastaanottoalueelta lähetysalueelle, jossa tuotteet sijoitetaan jonoihin odottamaan lähettämistä.
Virtaus: Varastossa tai tuotantolaitoksessa on aina runsaasti tyhjiä lavoja, kun tuotteet on otettu käyttöön tai poimittu. Tyhjiä lavoja tarvitaan myös poimittujen kohteiden tai valmiiden tuotteiden sijoittamista varten
Liittyvät tuotteet:
Automaattiset lavansiirtovaunut (Toyota Autopilot LAE)
Automaattiset pinontatrukit (Toyota Autopilot SAE)
Automaattiset pinontatrukit suljetuille alustoille (Toyota Autopilot OAE)
Automaattinen kuljetusratkaisu (Toyota Autopilot CDI)
Navigointi: Lidar navigointi - Heijastin- tai ympäristönavigointi
Ohjelmisto: T-ONE-automaatio-ohjelmisto
Komentojen antaminen: WMS, tabletti, PLC, I/O
Integrointi: WMS, PLC, kuljettimet, robottisolut, ovet, palohälyttimet
Akku: Litiumioniakku automaattisella latauksella tai lyijyakku
Automaattinen pinontatrukki huolehtii tyhjien lavojen käsittelystä Havalilla
”Olen vakuuttunut siitä, että takaisinmaksuaika on lyhyempi kuin laskettu 20 kuukautta. On ilmeistä, että ihmiset työskentelevät tehokkaammin ja meillä on vähemmän vahinkoja."
Roel van Dijk, toimitusketjupäällikkö, Haval
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.
Tyhjien lavojen käsittelyprosessi on käytössä useimmissa tapauksissa, joissa materiaalia täydennetään, kuten kokoonpanolinjat tai keräilyalueilla tai kohteissa, joissa on käsiteltävä hävikkiä.
Tyhjät lavat voidaan joko viedä automaattisilla vaunuilla yksi kerrallaan kokooma/poiminta/keräilyasemasta lavojen jakeluun tai tyhjät lavat voidaan viedä tuotantoalueella valmiiden tuotteiden kuormaamista varten. Toinen tapa tyhjien lavojen käsittelemiseksi on pinota lavat, yleensä manuaalisesti, ja kuljettaa ne automaattisella kuljetusvaunulla lattiavarastosta toiseen lattiavarastoon tyhjien lavojen varastointialueelle.
Voit valita tehdäänkö tällaiset kuljetuskäskyt PLC-järjestelmällä vai varaston hallintajärjestelmällä. Vaihtoehtoisesti käyttäjä voi tehdä ne Toyotan automaatio-ohjelmistoon (T-ONE) kytketyllä tabletilla tai painikkeella.
Kuvassa on tyypillinen poiminta- ja purkuasema: lattiavarasto, jätepiste.
Virtaus: Valmiilla tuotteilla lastatut lavat poimitaan väliaikaissäilytyksestä tai paketoijilta läheltä tuotanto- tai keräilyalueita ja jätetään lähetysalueelle, yleensä lattiavarastoihin odottamaan lastausta kuorma-autoihin.
Liittyvät tuotteet:
Automaattiset lavansiirtovaunut (Toyota Autopilot LAE)
Automaattiset pinontatrukit (Toyota Autopilot SAE)
Automaattiset pinontatrukit suljetuille alustoille (Toyota Autopilot OAE)
Automaattiset työntömastotrukit (Toyota Autopilot RAE)
Navigointi: Lidar navigointi - Heijastin- tai ympäristönavigointi
Ohjelmisto: T-ONE-automaatio-ohjelmisto
Komentojen antaminen: WMS, tabletti, PLC, I/O
Integrointi: WMS, PLC, ovet, palohälytin
Akku: Litiumioniakku automaattisella latauksella tai lyijyakku
Lisäominaisuudet: Tunnistetietojen luenta
Automaattiset kuljetusvaunut siirtävät tuotteet lähetykseen vapaita reittejä pitkin.
“Meillä oli yhteensä 17 500 sellaista A-B-kuljetusta viikossa, jotka voitaisiin automatisoida. Automatisoimme aluksi niistä 3 000."
Roger Tømmervold, Sisäisen logistiikan johtaja, Coop
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.
Kun tuotteet ovat valmiit, automaattiset vaunut voivat poimia ne esimerkiksi tuotantolinjan lopusta, kuljettimelta tai suoraan tuotantokoneesta. Jos paketointi tai kelmutus on tarpeen, automaattitrukki voi viedä tuotteet paketointiasemalle kelmutuspaikalle ja sen jälkeen lähetysalueelle.
Kuvassa näkyy tyypillinen poiminta-asema: kuljetin, tuotantolaite, paketoija.
Lavat voidaan siirtää suoraan lähettämöön odottamaan lähetystä, mutta usein ne välivarastoidaan joksikin aikaa ennen lähetystä. Kun tuotteet tuodaan välivarastoon, siirrossa voidaan hyödyntää eri koneita tarpeen niin vaatiessa. Kun tuotanto tapahtuu erissä, automaattiset trukit voivat esimerkiksi siirtää tuotteet läpivirtaus- tai sukkulavarastoon. Muiden kuin erissä käsiteltävien tuotteiden osalta käytetään usein tavallisia kuormalavahyllyjä. Koska ratkaisuja on useita, tarpeisiisi löytyy aina sopiva vaihtoehto.
Kuvassa näkyy tyypillinen väliasema: tavallinen tai läpivirtaushylly ja sukkulavarastointi (RS150 ja RAE).
Komennot, joilla tuotteet viedään lähetykseen tai varastoon, annetaan yleensä automaattisesti I/O-signaalilla esimerkiksi valokennon tai skannerin lauetessa, kun kuorma lähestyy kuljettimen loppupäätä. Tämä voidaan tehdä myös automaattisesti PLC-järjestelmällä tai manuaalisesti käyttäjän toimesta tabletilla. Kohteen päättää automaatio-ohjelmistomme T-ONE joko yhdessä WMS-järjestelmän tai kohteen kartoitustoiminnon kanssa, joiden toimesta skannattu arvo voidaan lähettää määrättyyn kohteeseen.
Kuvassa näkyy tyypillinen purkuasema: lattiavarasto.
Jos haluat lisätietoja ja keskustella trukkiautomaation mahdollisuuksista, ota yhteyttä asiantuntijoihimme alla olevan lomakkeen kautta.
Jos trukkiautomaatio kiinnostaa ja haluat tulla paikan päälle toimipisteellemme tutustumaan trukkiautomaatioon, tervetuloa Relift Zoneen!
Relift Zonesta löytyy trukkiautomaation demotilamme, jossa pääset livenä seuraamaan automaattitrukin työskentelyä ja tutustumaan sen toiminnallisuuksiin.
Laita meille viereisen lomakkeen kautta viestiä, niin sovitaan ajankohta vierailulle.