Korpivaara-yhtiöihin kuulunut Kone Diesel Oy aloitti Toyotan trukkien maahantuonnin, ja ensimmäiset Toyotan valmistamat vastapainorukit tuotiin Suomeen vuonna 1969. Uudenlaisille trukeille oli heti kova kysyntä nopean talouskasvun Suomessa.
Jo toiminnan alkua seuranneena vuonna asiakkaat saivat käyttöönsä viisikymmentä Toyota-trukkia. Vuoteen 1976 tultaessa trukkeja oli toimitettu jo kaksikymmenkertainen määrä niin, että 1000. trukki luovutettiin juhlallisin menoin Wärtsilälle.
Korpivaara-yhtiöt muutti vuonna 1979 Korson Korpivaarantielle, joka on edelleen tuttu paikka Toyotan asiakkaille. Konekesko aloitti samana vuonna BT-varastotrukkien maahantuonnin, ja myöhemmin 2000-luvulla Toyota osti BT:n emoyhtiön. Varastotrukit vakiinnuttivat nopeasti asemansa suomalaisvarastojen työjuhtina.
Suomi
Suomi kehittyi vauhdilla. Tammikuussa 1969 avattiin ensimmäinen sähköistetty rataosuus Helsingin ja Kirkkonummen välille. Suomi liittyi taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n jäseneksi.
Bruttokansantuote kasvoi vuosikymmenen aikana nimellisesti 45 miljardista markasta yli 161 miljardiin. Inflaatio laukkasi 10 prosenttia vuodessa ja markka devalvoitiin useita kertoja. Työttömyysaste nousi vuosikymmenen lopulla sodanjälkeisen ajan huippuunsa, yli seitsemään prosenttiin.
Toyotan 1980-luvun suurin asia oli vuoden 1984 yrityskauppa, jossa monialayhtiö Amer osti perheyhtiö Korpivaaran. Korpivaara pysyi vuoteen 1995 saakka Amerin tytäryhtiönä, jolloin Toyotan emoyhtiö osti Amerilta sekä Toyotan autojen että trukkien maahantuonnin.
Ahlstromin Karhulan tehtaille toimitettiin vuonna 1981 2000. trukki. Vuonna 1984 oli vuorossa 3000. trukki Yhtyneiden Paperitehtaiden (nyk. UPM) Valkeakosken tehtaille ja vuonna 1988 4000. kone monialayhtiö Partekille. Näinä vuosina Toyota kasvatti tasaisesti markkinaosuuttaan Suomen trukkimarkkinoilla saavuttaen markkinajohtajan aseman.
Suomi
Suomen kilpailukykyä ylläpidettiin muun muassa kahdella devalvaatiolla vuonna 1982. Kauppatase oli vuonna 1984 ennätykselliset kuusi miljardia markkaa positiivinen.
Vahva talouden kasvu huipentui talouden ylikuumenemiseen. Siihen vaikutti voimakkaasti ulkomaisten luottojen vapautuminen vuonna 1986. Syntyi kasinotalous, jossa rikastuminen perustui velkarahaan ja sijoittamiseen.
Vuosikymmenen alussa Toyota kasvatti markkina-asemaansa ja myi 5000. trukkinsa Hartwallin Lappeenrannan panimolle vuonna 1991.
Toyota-trukkien edustus säilyi vuoteen 1995 asti Korpivaara-yhtiöiden hallussa. Vuonna 1995 solmittiin merkittävä kauppa; Amer Yhtymä Oy myi Toyotan maahantuontitoiminnot (autot ja trukit) Toyotan emoyhtiölle.
Suomi
Suomi painui syvään lamaan ylivelkaantumisen, 1980-luvun lopun kasintalouden ja idänkaupan romahduksen seurauksena. Työttömyys nousi lähelle 20 prosenttia. Talouden 14 vuoden nousu alkoi vuonna 1994.
Kuvassa: Amer-yhtymä Oy:n ja Toyota Motor Corporationin välinen yrityskauppa allekirjoitettiin 1.11.1995. Kuvassa keskellä Amer-yhtymän varatoimitusjohtaja Kari Miettinen ja Toyotan johtaja Tadao Kobayashi.
Trukkimyynnin ennätys rikottiin vuonna 2000, jolloin satamaoperaattori Stevecolle myytiin 7000. Toyota-trukki. Toyotan trukkitoiminnoista vastaava Toyota Industrial Equipment osti samana vuonna varastotrukkien markkinajohtajan, ruotsalaisen BT Industries AB:n.
BT-varastotrukkien mallisto täydensi erinomaisesti Toyotan markkinajohtajan asemaa trukkimarkkinoilla.
Vuodesta 2007 tuli käänteentekevä vuosi, nimittäin tuolloin syntyi Toyota Material Handling Finland (TMHFi). Siihen yhdistettiin Toyotan trukkitoiminnot eli Toyota Industrial Equipment Finland sekä Konekeskolta pari vuotta aiemmin Toyotan omistamalle BT Industriesille siirtyneet BT-trukkien ja Mecalux-varastokalusteiden maahantuonti ja myynti.
Trukkimyynti kukoisti ja 9000. trukki toimitettiin vuonna 2005. Uusia tuotteita ja palveluita, kuten i_Site-kalustonhallintajärjestelmä, lanseerataan tasaiseen tahtiin.
Suomi
Nokian siivittämä ict-sektori vauhditti talouskasvua vuosikymmenen alussa. Palkat ja julkiset menot nousivat nopeasti. Suomen kauppatase oli vuodesta toiseen ylijäämäinen ja valtionvelka pieneni.
Trukkitekniikan merkkipaalu saavutettiin vuonna 2013, kun Toyotan ensimmäinen litiumioniakulla varustettu trukki esiteltiin Tampereen Logistiikka-messuilla. Uuden tekniikan ensimmäinen kone toimitettiin Atrialle vuonna 2017, missä se on edelleen käytössä.
Toinen merkkipaalu laitetekniikan saralla oli Uponorille vuonna 2017 toimitettu ensimmäinen automaattitrukki eli AGV (Automated Guided Vehicle). Myös se on edelleen käytössä tehostamassa Uponorin Nastolan tehtaan varaston toimintaa.
Vuosikymmen huipentui vuonna 2019, kun TMHFi juhlisti 50-vuotista taivaltaan Suomessa.
Suomi
Nokia menetti asemansa matkapuhelinten globaalina suunnannäyttäjänä ja myi puhelintoimintonsa Microsoftille vuonna 2013. Valtionvelka liki kaksikertaistui vuodesta 2009 vuoteen 2016 noin sataan miljardiin euroon. Tutut brändit kuten Anttila, Seppälä ja Tiimari hävisivät katukuvasta.
Tänä päivän Toyota Material Handling Finland on Suomen johtava trukkitoimittaja, ja asiakkaisiimme lukeutuu niin pieniä yhden trukin yrityksiä kuin satojen trukkien suuryrityksiä.
Palvelumme on kehittynyt vuosikymmenten saatossa asiakasta lähellä olevaksi pitkäaikaiseksi kumppanuudeksi. Trukkien ja varastokalusteiden lisäksi tarjoamme trukkiautomaatiota, telematiikkapalveluja, varastojen suunnittelua, turvallisuuskoulutusta ja konsultointia sekä vuokraus- ja huoltopalveluja.
Vuonna 2023 päättyneellä tilikaudella liikevaihtomme oli noin 68 miljoonaa euroa ja palveluksessamme oli 174 työntekijää.
Kiitämme kaikkia, jotka ovat olleet osa 55-vuotista matkaamme!