Uutuutta kiiltävän varasto- ja toimintorakennuksen toisessa kerroksessa työskentelee parikymmentä HUS Logistiikan hallintotyöntekijää. Siellä meidät ottaa vastaan myös logistiikkapäällikkö Juha Pajunen. Hänellä on vuosikymmenten kokemus varastotoimintojen johtamisesta muun muassa Etralla, Asekolla ja Honeywellillä. HUS Logistiikan palvelukseen Pajunen tuli vuonna 2001.
”Keskitetyn logistiikkakeskuksen suunnittelu aloitettiin vuonna 2009 projektisuunnittelulla. Nopeuttava tekijä oli Meilahden sairaala-alueen muutokset, jossa varastomme paikalle alettiin suunnitella ja rakentaa uutta lastensairaalaa”, Pajunen muistelee.
HUS Logistiikan yhtiöittäminen vuonna 2008 oli alkusysäys logistiikkatoimintojen uudelleenjärjestelyille. Silloin aiempaan Helsingin yliopistollisen sairaalan logistiikkatoimintoihin yhdistettiin kaikki HUS-alueen logistiikkatoiminnot, kaikkiaan viisi muuta toimipistettä. Pian huomattiin, ettei hajautettu malli ollut toiminnallisesti eikä taloudellisesti järkevä tapa toimia.
Uusia trukkeja mietittiin jo logistiikkakeskuksen suunnitteluvaiheessa, sillä aiemmat koneet olivat pääsääntöisesti jo elinkaarensa lopussa. Uusien tilojen lay out kuten käytävien leveydet, hyllyratkaisut ja muut tekniset yksityiskohdat vaikuttivat keskeisesti trukkien valintakriteereihin.
”Tarvitsimme trukkeja, jotka hyllyttävät korkealle, mutta eivät vaadi leveitä käytäviä. Keräilykoneilta odotimme, että ne pystyvät keräämään korkealta ja ovat samalla ketteriä ja nopeita. Kaikkiaan meillä oli kymmenkunta ehdotonta vaatimusta. Viisi toimittajaa täytti ne”, Pajunen muistelee.
Viidestä tarjokkaasta voittajaksi selvisi Toyota Material Handling Finland, joka päihitti kilpakumppanit kaikilla toisen kierroksen kriteereillä. Toyotan tarjouksessa sekä hinta että huollon ja tuotteiden laatu olivat lopputuloksissa ykkösinä. Valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
”Sekä työntömasto- että keräilykoneissa Toyota voi voiton. Erityisesti keräilykoneiden ketteryys ja työntömastojen monipuolisuus olivat meille mieleen.