Määrätietoisella jatkuvalla toimintojen kehittämisellä voidaan saada ihmeitä aikaan. Kaikkien yrityksien ei todellakaan tarvitse suunnitella näyttäviä miljoonainvestointeja, joihin tarvitaan paksua lompakkoa. Varastossa ja yrityksien sisäisessä tavaralogistiikassa voidaan saavuttaa nopeastikin hyviä tuloksia kehittämällä laitteita, työmenetelmiä, infraa ja prosesseja.
Toyota Material Handling uskoo voimakkaasti ns. semiautomaation nimeen sisälogistiikassa. Semiautomaatio tarkoittaa sitä, että jokin varaston toiminto tai osa toimintoa automatisoidaan. Samalla kuitenkin säilytetään joustavuus. Hyvä esimerkki semiautomaatiosta on trukkiautomaatio. Näin yksinkertaiset tavaransiirrot ja hyllytykset voidaan automatisoida joustavasti 24/7 toimivalla automaattitrukilla. Toyotan Autopilot-automaattitrukkien asennus, ratojen määrittäminen ja ohjelmointi voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti ilman merkittäviä muutoksia ympäröivään infraan.
Toyotan innovatiivisessa Autopilot -ratkaisussa samaa laitetta voidaan käyttää myös manuaalisesti aivan samalla tavalla kuin vastaavaa manuaalitrukkia. Autopilotin rakenne on 95% sama kuin vastaavan manuaalitrukin, sillä se tehdään samalla tuotantolinjalla samoista osista. Tällöin myös trukin huolto- ja ylläpito on kustannustehokasta. Yhden Autopilot-pinontatrukin hankinta ja asennus maksavat noin 100 000 euroa. Varastotyötekijän työvoimakustannus on noin 45 000 euroa/v, joten takaisinmaksu aika on helppo laskea.
On hyvin tärkeää kuitenkin huomioida, että kustannussäästö on vain yksi tekijä investoinnin perusteluun. Autopilot nostaa tuottavuutta mm. korkean käyttöasteen kautta parantaen samalla laatua eli paikoituksen tarkkuutta, toistettavuutta ja luotettavuutta. Lisäksi turvallisuuden näkökulmasta trukkeihin, rakenteisiin ja tuotteisiin kohdistuvat vauriot sekä henkilövahingot vähenevät parantuneen liiketarkkuuden ja turvallisuuden ansiosta.
Messuilla Toyotalla on esillä Autopilot-malliston uusinta teknologiaa tositoimissa. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Suomessa ensi kertaa vieraileva ja Saksan CeMat-messuilla esitelty kompakti Autopilot TAE050, joka on pienen kokonsa ja helppokäyttöisyytensä johdosta erinomainen ratkaisu esimerkiksi tavaransiirtoon varastosta kokoonpanoon ja takaisin. Suomen ensi-illassa nähdään myös BT-hyllystösukkula, jonka avulla varaston neliöitä ja kuutioita voidaan tehostaa merkittävästi.