Valmet Automotive kartuttaa vetyosaamistaan Toyotan tuella

Valmet Automotive sai syyskuun alussa 2025 tutkimuskäyttöönsä Toyotan vetytrukin. Trukkia testattiin parin kuukauden ajan osana Business Finlandin rahoittamaa H2 Bridge -projektia.

Valmet Automotiven vetytrukkihanke käynnistyi alkuvuodesta 2024. Yhteydenotto Toyota Material Handling Finlandiin oli luonteva, ovathan yritykset tehneet pitkään tiivistä yhteistyötä. Valmet Automotivella tunnetaan Toyotan korkealuokkainen palvelu ja teknologinen osaaminen myös vetyteknologiassa.

Toyota Material Handling on vetyalan suunnannäyttäjä materiaalinkäsittelyssä. Se toimitti jo kymmenen vuotta sitten ensimmäisen teolliseen käyttöön tarkoitetun vetytrukin Suomeen. Trukin vastaanotti vetytalouden pioneeriyritys Woikoski.

Maailmalla Toyotan vetytrukkeja on tuhansia. Esimerkiksi suuri eurooppalainen elintarvikkeiden logistiikkaan erikoistunut STEF on ottanut käyttöön yli sata Toyotan vetytrukkia. Vetypolttokennoja käyttävät trukit tarjoavat hyvän suorituskyvyn STEF:n kylmissä olosuhteissa (-18° - +4°). Vetykäyttöiset trukit voidaan tankata nopeasti, kokemusten mukaan alle kolmessa minuutissa, mikä osaltaan tehostaa varaston työtä.

 

blobid2.jpg

Toyotan vetytrukit ovat väritykseltään sinisiä.

Vetyhanke osana strategista kasvua

Valmet Automotiven strategiaan kuuluu uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen myös autoteollisuuden ulkopuolelta. Esimerkiksi vetyteknologian sovellukset sopivat mainiosti tähän strategiaan.

– Kun kartoitamme vetytalouteen liittyviä sovelluksia, olemme pohtineet, millainen rooli meidän kaltaisella sopimusvalmistajalla voisi olla. Osaamisemme ei liity niinkään autoihin, vaan teollistamiseen, kappaletavaroiden käsittelyyn ja logistiikkaan. Tällaista osaamista tarvitaan kaikissa sovelluksissa, Jukka Hakanen kertoo.

Hän on Valmet Automotivella pari vuosikymmentä eri tehtävissä toiminut vanhempi projektipäällikkö ja vastaa tällä hetkellä H2 Bridge -projektista.

Vuoden 2025 alussa alkaneen H2 Bridge -projektin tavoitteena on lisätä vihreän vedyn tuotantoon tarvittavien laitteiden ja järjestelmien valmistusta sekä vahvistaa niihin liittyvien teknologioiden osaamista Suomessa. Projektissa on Valmet Automotiven lisäksi mukana seitsemän muuta suomalaista teknologiayritystä.

 

Oppia ja ymmärrystä vetysiirtymään

H2 Bridge -tutkimusprojekti on Hakasen mukaan tuottanut Valmet Automotivelle runsaasti oppia vetyteknologiasta. Vielä ei kuitenkaan olla niin pitkällä, että vedyn ympärille olisi syntynyt liiketoimintaa.

– Olemme tutkineet tähän mennessä sekä laitteiden valmistusta että vetyteknologian synergisiä mahdollisuuksia omassa toimintaympäristössämme, Valmet Automotiven Advanced Engineering -tiimin projekti-insinööri Juuso Tattari sanoo.

Hän teki diplomityönään esiselvityksen vetytrukkien kannattavuudesta. Nyt hän pääsee todentamaan käytännössä, miten teorian pohjalta tehdyn diplomityön johtopäätökset toteutuvat.

– Voisimme hyödyntää vetyä lämmöntuotantoon ja logistiikkaamme. Logistiikka olisi helpoin ja kustannustehokkain tapa siirtyä vetytalouteen, sillä esimerkiksi maalaamon uunien muuttaminen vetyä hyödyntäviksi olisi aivan toisen kokoluokan investointi kuin vedyn käyttö trukeissa, Tattari visioi vetytrukkien käyttöä Valmet Automotiven sisälogistiikassa.

 

Käytännön oppeja ja kiitosta

Valmet Automotive on hakenut Toyotan vetytrukin ja Mirai-vetyauton testijaksolla käytännön kokemuksia vetyteknologiasta.

– Halusimme konkreettista tutkimustietoa sekä liikennekäyttöön että logistiikkaan käytettävistä vetykoneista. Ohjenuoramme on se, että kokeilemme laitteita, saamme niiden käytöstä tietoa ja hyödynnämme sitä omassa toiminnassamme, Hakanen sanoo.

Valmet Automotive on testannut vetytrukkiaan parin kuukauden ajan työssä saapuvan ja lähtevän tavaran alueella, missä trukkia ajetaan jatkuvasti.

– Vetytrukki on kovassa käytössä erinomainen, sillä sen tankkaaminen on huomattavasti nopeampaa kuin tällä hetkellä käytössämme olevan vastaavan akkukäyttöisen sähkötrukin lataaminen. Vetytankkaus tuo joustavuutta haastavissa tuotanto-olosuhteissa, Tattari sanoo.

Tehokas tankkaus vaatii vetytankkausaseman, jossa tankkaus tehdään korkealla paineella. Valmet Automotive sai kaasuntuottaja Woikoskelta vetykontin, jonka varastopaine on 300 baria. Vetykontin myötä täyden tankin tankkausaika oli 15 minuuttia, kun se oli vetypullopatteristolla 45–90 minuuttia. (Normaalilla tankkauasemalla, jossa on 350 barin paine, vetytrukin tankkausaika on 2-3 minuuttia.) Nopeaan tankkaukseen menee käyttäjien mukaan vähemmän aikaa kuin sähkötrukin akunvaihtoon. Se on myös turvallista, kun ei tarvitse nostaa painavia akkuja.

Vetytrukit ovat saaneet kiitosta käyttäjiltään parin kuukauden testien aikana.

– Koneen käyttäjät ovat ymmärtäneet, että kyse on vielä testauksesta. Kone on saanut käyttäjiltään kiitosta. Teknologia on tällaisenaan täysin käyttökelpoista, Hakanen sanoo.

Vetytrukki on Toyotan sarjatuotannosta valmistunut kone. Se ei eroa käytettävyydeltään merkittävästi perinteisestä sähkötrukista. Koneen uudempi runko vaikuttaa ajettavuuteen positiivisesti ja leveämmät renkaat tuovat ajomukavuutta.

 

Valmet Automotive voi valmistaa monenlaisia vetylaitteita

Vetytrukin ja Mirai-vetyauton testaaminen oli Valmet Automotivella tiivis jakso syys–lokakuussa 2025. Sen jälkeen yhtiö on analysoinut oppejaan.

– Selvitämme tarkasti, mikä on meidän elintilamme vetyekosysteemissä. Yhteistyömme jatkuu edelleen H2 Bridge -yritysten ja alan johtavien toimijoiden, kuten Toyotan, kanssa. Tutkimme myös alan start up -yritysten kanssa mahdollisuuksia valmistaa heidän vetyinnovaatioihinsa perustuvia laitteita teollisessa mittakaavassa, Hakanen kertoo.

– Teemme vetyyn liittyviä hankkeita varmasti jatkossakin. Toyota pystyy tarjoamaan meille käytännön apua muun muassa erilaisista laitteista, niiden tankkaamisesta sekä siitä, miten laitteet eroavat perinteisistä sähköajoneuvoista, Hakanen sanoo.

 

Vedylle on kysyntää

Vetytrukeille on selvä tilaus. Vety kiinnostaa nyt kaikkia toimijoita kuljetusyrityksistä satamaterminaaleihin ja raskaasta teollisuudesta polttoainevalmistajiin.

Vetytrukki on tekniikaltaan lähes samanlainen kuin muut sähkötrukit, erona on vain sen tapa tuottaa sähköä polttokennotekniikalla. Toinen ero on näkyvämpi: Toyotan vetytrukit ovat sinisiä ja niissä lukee H2 Powered.

Laitteiden päästöttömyys sekä koeteltu ja varmatoiminen tekniikka ovat valmiina. Myös vedyn tuotantotekniikka tunnetaan.

Jotta vetyhankkeet saadaan vauhtiin, tarvitaan Hakasen mukaan sekä vauhdittavaa lainsäädäntöä että isoja toimijoita, jotka lähtevät edistämään vetytaloutta rakentamalla vetyinfraa ja hankkimalla vetykalustoa. Näitä voisivat olla esimerkiksi suljetut ekosysteemit kuten satamat, lentokentät tai teollisuusalueet.

 

Lue lisää vetytrukeistamme: Vetytrukit ja Polttokennoteknologia | Toyota Material Handling

 

Lisätiedot:

Jukka Heinonen, toimitusjohtaja

Toyota Material Handling Finland Oy

+358 10 575 7340

jukka.heinonen@fi.toyota-industries.eu