Traigo 80V Compact -vetytrukkia käytetään Woikosken Mäntyharjun tuotantolaitoksilla ja varastolla. Woikoski tuottaa sen polttoaineena käyttämän vedyn kotimaisen kemianteollisuuden prosessien sivutuotteena syntyvästä vedystä.
– Toyota Material Handlingin Euroopassa aloittamat vetykäyttöisten trukkien toimitukset ovat huomattava laajennus polttokennoteknologian hyödyntämisessä. Ensimmäisen trukin toimittaminen Woikoskelle on merkittävä askel koko suomalaiselle vety- ja polttokennotoimialalle. Suomalaiset tutkimuslaitokset ja alan innovatiiviset yritykset ovat nousseet tällä vuosituhannella aivan toimialan kärkeen, Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala sanoo.
Toyotan kehitystyö polttokennoajoneuvojen parissa alkoi vuonna 1992 ja polttokenotrukin prototyyppi esiteltiin vuonna 2005. Viime vuonna Toyota esitteli polttokennotrukin viimeisimmän version yhteistyökumppanin uusimalla polttokennotekniikalla. Eurooppaan toimitettavat polttokennotrukit on suunniteltu ja valmistettu Toyotan Material Handlingin Italian yksikössä yhteistyössä polttokennoihin erikoistuneen toimittajan kanssa.
– Olemme ylpeitä, että saamme toimittaa ensimmäisen eurooppalaiselle loppuasiakkaalle myydyn Toyotan polttokennotrukin Suomeen ja Woikoskelle. Woikoski on vetytankkausteknologian eurooppalainen suunnannäyttäjä ja vahva innovaattori. Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi, Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Vetykäyttöisen trukin edut sähkö- tai polttomoottorikäyttöiseen verrattuna ovat sen päästöttömyys helppokäyttöisyys ja äänettömyys. Vetyä polttoaineenaan käyttävä ja polttokennotekniikkaa hyödyntävä moottori tuottaa pakoputkestaan ainoastaan vettä, joka vastaa puhtaudeltaan tislattua vettä. Polttokennotrukin tankkaus kestää 3-5 minuuttia, kun vastaavan energiamäärän sisältävän lyijyakun lataus vie 6-10 tuntia. Tällöin trukin käyttäjä ei ole riippuvainen akkukapasiteetin rajallisuudesta eikä erillisiä akunvaihtojärjestelmiä ja akkujen lataushuoneita tarvita.