Toyota polttokennotrukki

Toyotan polttokennotoiminen trukki ensiesittelyssä

Toyota Material Handling Finland Oy esittelee ensimmäisen Euroopassa myymänsä tuotantokäyttöön otettavan vastapainomallisen polttokennotrukin. Trukki toimitetaan Oy Woikoski Ab:lle. Kyseessä on historiallinen konetoimitus, sillä se on ensimmäinen Suomessa myyty polttokennotoiminen työkone.

Traigo 80V Compact -vetytrukkia käytetään Woikosken Mäntyharjun tuotantolaitoksilla ja varastolla. Woikoski tuottaa sen polttoaineena käyttämän vedyn kotimaisen kemianteollisuuden prosessien sivutuotteena syntyvästä vedystä.

– Toyota Material Handlingin Euroopassa aloittamat vetykäyttöisten trukkien toimitukset ovat huomattava laajennus polttokennoteknologian hyödyntämisessä. Ensimmäisen trukin toimittaminen Woikoskelle on merkittävä askel koko suomalaiselle vety- ja polttokennotoimialalle. Suomalaiset tutkimuslaitokset ja alan innovatiiviset yritykset ovat nousseet tällä vuosituhannella aivan toimialan kärkeen, Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala sanoo.

Toyotan kehitystyö polttokennoajoneuvojen parissa alkoi vuonna 1992 ja polttokenotrukin prototyyppi esiteltiin vuonna 2005.  Viime vuonna Toyota esitteli polttokennotrukin viimeisimmän version yhteistyökumppanin uusimalla polttokennotekniikalla. Eurooppaan toimitettavat polttokennotrukit on suunniteltu ja valmistettu Toyotan Material Handlingin Italian yksikössä yhteistyössä polttokennoihin erikoistuneen toimittajan kanssa.  

– Olemme ylpeitä, että saamme toimittaa ensimmäisen eurooppalaiselle loppuasiakkaalle myydyn Toyotan polttokennotrukin Suomeen ja Woikoskelle. Woikoski on vetytankkausteknologian eurooppalainen suunnannäyttäjä ja vahva innovaattori. Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi, Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Vetykäyttöisen trukin edut sähkö- tai polttomoottorikäyttöiseen verrattuna ovat sen päästöttömyys helppokäyttöisyys ja äänettömyys. Vetyä polttoaineenaan käyttävä ja polttokennotekniikkaa hyödyntävä moottori tuottaa pakoputkestaan ainoastaan vettä, joka vastaa puhtaudeltaan tislattua vettä. Polttokennotrukin tankkaus kestää 3-5 minuuttia, kun vastaavan energiamäärän sisältävän lyijyakun lataus vie 6-10 tuntia.  Tällöin trukin käyttäjä ei ole riippuvainen akkukapasiteetin rajallisuudesta eikä erillisiä akunvaihtojärjestelmiä ja akkujen lataushuoneita tarvita.

 I_Site toimii myös iPadilla

I_Site-kalustonhallintajärjestelmä

Toyota I_Site on monipuolinen kalustonhallintajärjestelmä, joka auttaa parantamaan neljää isoa yritystoiminnan aluetta: kulut, tuottavuus, terveys ja turvallisuus sekä ympäristö.

Lue lisää >

Trukkien katselua

Kestävä kehitys

Yhdessä voimme tehdä paljon maksimoidaksemme turvallisuuden, minimoimalla ympäristövaikutukset ja optimoimalla prosessejamme.

Lue lisää >

BT Optio lavansiirtovaunu

Tuotteemme

Tutustu trukkimalleihimme kuten pumppukärryt, työntömastotrukit, lavansiirtovaunut, pinontatrukit, vetotrukit ja vastapainotrukit.

Lue lisää >

Litium-ioni trukki varastossa

Ainutlaatuinen Li-Ion -akkujen valikoima

Huoltovapailla Litiumioniakuilla voidaan ajaa 24/7 pelkällä taukolatauksella. Ei huolta akunvaihdosta, vesityksistä yms.

Lue lisää >