Polttokennotrukki Hensingin messukeksuksessa

Toyota lanseerasi uutta teknologiaa Logistiikka ja Kuljetus -messuilla

Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin Pohjoismaiden suurin logistiikka- ja kuljetusalan ammattitapahtuma 11.-13.6.2015. Toyota oli messuilla näyttävästi esillä yhteistyökumppani Woikoski Oy:n kanssa. Tapahtuman yhteydessä Toyota esitteli ensimmäisen Eurooppaan myymänsä Toyota Traigo –polttokennotrukin, joka on tulossa tuotantokäyttöön Woikoskelle.

Messuosastolla eniten kiinnostusta herätti odotetusti uutuustuote polttokennotrukki. Polttokenno- eli vetytrukin polttoaineena käytetään vetyä. Vetyä johdetaan tankista polttokennostolle, jossa se yhdistyy happeen. Tuloksena syntyy lämpöä, vesihöyryä ja sähkövirtaa. Tämän jälkeen sähkövirta johdetaan trukin ajomoottorille ja pumppumoottorille kun akkutoimisessakin trukissa.  

”Polttokennotoiminen trukki edustaa uutta ympäristöystävällistä teknologiaa, joka muuttaa trukkien käytettävyyttä”, kertoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen Toyota Areenalla pitämässään infoiskussa. ”Vety on kotimainen ja päästötön polttoaine, jolla on mahdollista korvata fossiilisia polttoaineita”. Lisäksi hän jatkoi; ”Päästöttömyytensä ja hygieenisyytensä ansiosta trukki tarjoaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi elintarviketeollisuuden käyttöön sekä kaikille ympäristövastuullisille yrityksille”. Niemisen Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi.

Toyota-areenalla pidettiin mielenkiintoisia paneelikeskusteluita ja infoiskuja koskien ympäristöystävällisen vedyn tulevaisuutta ja sen käyttöä työkoneissa. Erityisen mielenkiintoinen oli paneelikeskustelu päästöttömästä logistiikasta, jossa vety-yhteiskunnan puolestapuhujana oli professori Yakitaka Murakami Japanista. Mr. Murakami on toiminut mm. Japanin hallituksen neuvonantajana energia-asioissa.

Polttokennotrukin lisäksi Toyotan osastolla oli esillä myös muita uutuustrukkeja.  Uusi raskaan sarjan Toyota Tonero keräsi paljon positiivista palautetta mm. Deluxe-hytin näkyvyyden ja tilavuuden ansiosta. Raskaan sarjan Tonero on varustettu Toyotan uudella Commonrail-moottorilla, joka puolittaa polttoaineen kulutuksen ja samalla sisätiloissa työskentelyyn ei tarvita erillisiä hiukkassuodattimia.

Markkinoiden ainoa kallistuvalla ohjaamolla varustettu työntömastotrukki herätti kiinnostusta ergonomisuudellaan. Hytti kallistuu nostokorkeuden mukaan, jolloin kuljettaja näkee haarukoiden päähän ilman rasittavaa niskan kääntämistä. Viime vuonna lanseerattu lavansiirtäjä LPE200 oli monen messuvieraan mielestä todella kompaktin kokoinen, mikä parantaa ohjattavuutta ahtaissa paikoissa.  Trukkien koeajoalueella messuyleisö sai kokeilla Toyota Traigo 80- trukkia Deluxe-ohjaamolla ja kauko-ohjattavaa OSE250 keräilytrukkia. Kauko-ohjaus tehostaa keräilyä jopa 20 %, sillä kuljettajan ei tarvitse nousta trukkiin ja pois lainkaan vaan hän kävelee trukin perässä/rinnalla keräten tavaraa trukin haarukoille.

Messut olivat kaikin puolin onnistuneet ja Toyota kiittää lämpimästi kaikkia osastolla vierailleita sekä yhteistyökumppaniaan Woikoskea.

Trukki tulevaisuu´den teknologiaa

Tulevaisuuden teknologiaa

Smart Logistics ja Logiconomi mahdollistavat tämän päivän ratkaisut ja näyttävät tulevaisuuden näkymämme.

Lue lisää >

Litium-ioni trukki varastossa

Ainutlaatuinen Li-Ion -akkujen valikoima

Huoltovapailla Litiumioniakuilla voidaan ajaa 24/7 pelkällä taukolatauksella. Ei huolta akunvaihdosta, vesityksistä yms.

Lue lisää >

I_Site toimii myös mobiililaitteissa

I_Site - kalustonhallintajärjestelmä

Toyota I_Site on monipuolinen kalustonhallintajärjestelmä, joka auttaa parantamaan neljää isoa yritystoiminnan aluetta: kulut, tuottavuus, terveys ja turvallisuus sekä ympäristö.

Read more >

Trukkien katselua

Kestävä kehitys

Yhdessä voimme tehdä paljon maksimoidaksemme turvallisuuden, minimoimalla ympäristövaikutukset ja optimoimalla prosessejamme.

Lue lisää >