Kolminkertainen trukkituotanto 5S:llä
Lähes 20 vuoden ajan leanin parissa työskennellyt Toyota Material Handling Swedenin Senior Business Manager Pär Forssel kertoi esityksessään, miten Toyotan Mjölbyn trukkitehtaan tuotantoteho liki kolminkertaistettiin kahdessatoista vuodessa hyödyntämällä 5S-menetelmää. Kun vuonna 2004 valmistettiin 33 000 trukkia, saatiin vuonna 2015 samasta tuotantotilasta jo 92 000 trukkia. Tämän jälkeen tehokkuus ja tuotantomäärät ovat edelleen nousseet.
Forssel jakaa 5S:n kahteen osaan. Ensimmäiseen eli toiminnan parantamiseen kuuluu 5S:n kolme ensimmäistä vaihetta: sorteeraus, systematisointi ja siivous. Nämä voivat koskea esimerkiksi työpisteen tavaroita. Tämä on Forsselin mukaan helpoin vaihe, johon toiminnan parantaminen helposti jää.
Toinen, ja vaativin osa, on ylläpito. Siihen kuuluu 5S:n vaiheista standardointi ja sitoutuminen. Jotta niissä onnistutaan, tarvitaan yritysjohdon ja työnjohdon vahvaa panosta sekä resursseja näiden vaiheiden läpivientiin.
Henkilöstö pitää ottaa kehitystyöhön mukaan 5S-kehitystyön alkumetreiltä saakka. Kun työntekijät ovat saaneet vaikuttaa jo ensimmäisen vaiheessa 5S:n läpivientiin organisaatiossa, on standardoinnilla ja sitoutumisellakin hyvät edellytykset onnistua.
TMHFI:n toimitusjohtaja Jukka Heinonen ja Toyota Gazoo Racingin urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström avasivat keskustelussaan, miten rallimaailmassa hyödynnetään lean-filosofiaa ja 5S-menetelmää.
Jo Toyota Gazoo Racinging huoltoparkkien logistiikka ja rakentaminen vaativat äärimmäistä tarkkuutta ja standardoitua toimintaa. Lindström korostaa, ettei toiminta ole koskaan valmis. Siksi jokaisen kilpailun jälkeen käydään läpi, miten esimerkiksi huoltoparkkien rakentamista ja purkua voidaan kehittää.
Varsinaisen kisan aikana standardoitu ja kellontarkka toiminta joutuu kovalle koetukselle. Tällöin kokeneet mekaanikot tekevät heille kullekin tarkoin määrätyt huoltotoimet, osien vaihdot ja säädöt autolle sääntöjen määräämässä tiukassa huoltoajassa. Kaikkien työkalujen ja osien pitää olla tarkasti standardoiduilla paikoilla, joista mekaanikot saavat ne mahdollisimman nopeasti.
Aamun esitykset herättivät yleisössä runsaasti kysymyksiä ja antoivat ajatuksia oman toiminnan kehittämiseen.
”Olen saanut vahvistusta omalle uskolleni, mitkä asiat ovat leanin toteuttamisessa tärkeitä”, Borealais Polymersin prosessinomistaja Kristian Pelo sanoo.
Hän kertoo olevansa vaikuttunut tavasta, miten voimakkaasti esityksissä korostettiin muutoksen ihmiskeskeisyyttä.
”Tällainen tilaisuus on tarpeellinen, koska se avartaa omaa näkemystä asioihin. Varsinkin näinä aikoina, kun ihmiset liikkuvat vähemmän, on tärkeää, että joku järjestää näin mielenkiintoisen tilaisuuden, jossa voi tavata muita ihmisiä”, Pelo jatkaa.
Arctia Meritaito Oy:llä vuoden alussa lean-vastaavana aloittaneella Marko Ollilla on lean-kokemusta jo aiemmista työpaikostaan.
”On tärkeää nähdä, miten muut tekevät asioita. Täällä olen nähnyt käytännönläheisiä 5S:ään liittyviä asioita kuten tarkistuslistat, ja miten työkalut laitetaan omille paikoilleen”, Olli kertoo konkreettisista esimerkeistä.
Ollia ilahdutti myös se, miten leaniin ja 5S:ään liitetään ylpeys työstä, arvostus, osaamisen kirkastaminen ja henkilöstön sitouttaminen kehitystyöhön.
5S-menetelmän standardointitapoja hän lähtee soveltamaan omassa työssään muun muassa varastonhallintaan.
”Käytännönläheiset esimerkit ovat olleet tilaisuuden parasta antia. On ollut mielenkiintoista nähdä, miten Toyota on kahden vuoden ajan vienyt 5S-menetelmää korjaamonsa toimintaan”, Olli sanoo.
Lisätietoja antaa:
Jukka Heinonen,
toimitusjohtaja, Toyota Material Handling Finland Oy
jukka.heinonen@fi.toyota-industries.eu
+358 10 575 7340