Kaikilla teollisuudenaloilla on halua ottaa käyttöön vähähiilisiä teknologioita, mikä useimmissa tapauksissa tarkoittaa toimintojen sähköistymistä. Tämän vuoksi sekä sähkölle että sen vaatimalle infrastruktuurille on paljon kysyntää.
Varastot haluavat ottaa sähkötrukit käyttöön, mutta eivät halua rajoittaa toimintaansa sähköverkon kapasiteetin tai akkujen varaamiseen kuluvan ajan vuoksi. Vetytrukit ovat ratkaisu tähän tilanteeseen. Ne käyvät vedyllä, niiden tankkaaminen täyteen kestää 2-3 minuuttia, ne ovat päästöttömiä, jos käytetään vihreää vetyä ja vety on myös helppo varastoida tuotantotiloihin, jolloin sen saatavuutta on helpompi hallita.
Toyotalla on kokemusta vetykäyttöisistä trukeista jo yli 15 vuoden ajalta.
Trukin polttokennojärjestelmään kuuluu polttokennosto, 350 baarin vetysäiliö, pieni litiumioniakku ylimääräisen energian väliaikaiseen varastointiin sekä tuuletin. Kaikki nämä komponentit ovat tavallisen märkälyijyakun kokoisessa valurungossa, joka on melko helppo asentaa tavalliseen sähkötrukkiin.
Polttokennoston sisällä vety sekoittuu ilman kanssa, jolloin se reagoi ilman sisältämän hapen kanssa tuottaen vettä. Tämän kemiallisen reaktion aikana vapautuu sähköenergiaa, joka otetaan talteen ja jolla käytetään sähkömoottoreita, joilla trukki liikkuu, nostaa ja kallistaa.
Lue vastauksemme yleisimpiin kysymyksiin polttokennotrukeista >>
Sopiiko vety sinun trukkitoiminnan energianlähteeksi? Käy läpi seuraavat kysymykset. Jos vastaus kaikkiin on ”ei”, sinun kannattaa ehkä miettiä toista energianlähdettä. Mutta mitä enemmän ”kyllä”-vastauksia annat, sitä todennäköisempää on, että vetykennotrukit ovat sinulle paras vaihtoehto.
Jos trukit ovat monivuorokäytössä, missä niitä käytetään jatkuvasti, akkujen varaamiseen voi olla vaikea löytää aikaa. Polttokennojen täyttämiseen menee kuitenkin vain 2-3 minuuttia, mikä on helppo sovittaa trukin käyttöaikatauluun.
Raskaat käyttösovellukset vaativat paljon energiaa, joten trukkeja on tankattava usein. Tässä polttoainekennoteknologia on omimmillaan, pitäen seisokkiajat minimissä.
Monet yritykset ovat sitoutuneet alentamaan CO2-päästönsä tietylle tasolle. Polttokenno- ja vetyteknologia voi olla merkittävä askel tähän suuntaan: kun käytetään vihreää vetyä, polttoainekenno ei tuota minkäänlaisia päästöjä.
Toisin kuin märkälyijyakut, vetypolttokennot toimivat alhaisissakin lämpötiloissa ilman ilman tehon alenemista.
Yritykset, joilla on jo muita vetykäyttöisiä ajoneuvoja, voivat siirtyä vetytrukkeihin nopeasti.
Energiatuotantoon vetyä saadaan erottamalla se muista aineista, joissa sitä esiintyy (kuten vedestä, hiilivedyistä ja biomassasta). Kaksi yleisintä menetelmää, joilla tämä tehdään ovat höyryreformointi ja elektrolyysi. Näistä elektrolyysiä pidetään puhtaimpana prosessina. Jos elektrolyysi tehdään uusiutuvalla energialla (kuten aurinko- tai tuulienergialla), lopputuotetta voidaan kutsua ”vihreäksi vedyksi”.
Voit valmistaa oman vetysi käyttäen omaa elektrolyysilaitetta. Vety voidaan toimittaa myös putkia pitkin joko katon kautta tai maan alta, kaasupulloissa tai erikoisvaunulla. Näin varastointi ja täyttö voidaan tehdä sisä- tai ulkotiloissa.
Vetypolttokennoja on pitkään pidetty ympäristöystävällisenä vaihtoehtona. Tänä päivänä se on myös käytännöllinen ratkaisu. Vetykäyttöiset trukit ovat:
Trukit ovat nollapäästöisiä, sillä jätteenä on ainoastaan tislattua vettä. Kun käytetään vihreää vetyä, koko vedyn elinkaari on hiilineutraali.
Vetypolttoainesäiliöillä on pitkä käyttöikä, ja niiden huoltotarve on alhainen. Teho ei alene käytön aikana ja polttoainetta voidaan lisätä milloin vain akun käyttöiän siitä kärsimättä.
Tankkaaminen kestää vain 2-3 minuuttia, eikä akkuja tarvitse vaihtaa. Vetyä voidaan varastoida usein eri tavoin, eikä siihen tarvita erillistä lastausaluetta tai tuuletusjärjestelmää. Tämän ansiosta polttokennot ovat erittäin tuottava vaihtoehto.
Tankkaaminen onnistuu sekä sisä- että ulkotiloissa ja alhaisissa lämpötiloissa milloin tahansa. Säiliöt voidaan asentaa jälkiasennuksena käytössä oleviin trukkeihin, eivätkä ne vie paljon tilaa.
Siirtyminen polttokennotrukkeihin edellyttää etukäteisinvestointia tilojesi vetyinfrastruktuuriin. Tämä investointi alkaa maksaa itseään takaisin välittömästi, kun käyttökustannuksissa tulee säännöllisesti säästöjä. Se, kuinka nopeasti investointi maksaa itsensä takaisin, riippuu toimintasi luonteesta.
Yleisesti ottaen polttokennot sopivat parhaiten suurelle kalustolle, joka sijaitsee yhdessä paikassa. Jos trukit ovat monivuorokäytössä tai jos akkuja on vaihdettava usein, vety on kannattava ratkaisu.
Noin 90 prosenttia Toyotan sähkötrukkikalustosta on nykyään saatavilla polttokennoteknologialla varustettuna, ja laajennamme koko ajan vetytrukkiemme valikoimaa. Käytämme vetyenergiaa omissa tuotantolaitoksissamme Japanissa ja Italiassa. Tämän käytännön kokemuksen myötä olemme saaneet ensi käden tietoa edellytyksistä, mahdollisuuksista ja haasteista, joita vetyenergian käyttöönottoon liittyy. Välitämme näitä tietoja asiakkaalle aina, kun siihen on mahdollisuus.
Haluatko lisätietoja polttokennotrukeista? Lue UKK-sivumme>>
Kerromme sinulle lisää mallistostamme ja antaa sinulle neuvoja, joiden avulla voit hyödyntää vetytrukkeja.