Litiumionitekniikka on yleisnimitys usealle eri kemialliselle reaktiolle ja teknologialle. Kyseessä akkutyyppi, mutta sen energiatiheys on huomattavasti suurempi kuin tavallisella märkälyijyakulla, joten siihen voidaan varastoida ja siitä voidaan purkaa energiaa huomattavasti nopeammin.
Litiumioniakun kennoissa voi olla erilaisia kemiallisia yhdisteitä. Trukki- ja autoteollisuudessa yleisimmin käytetyt ovat:
- LFP (litium, rauta fosfaatti)
- NMC (nikkeli, mangaani, koboltti)
- NCA (nikkeli, koboltti, alumiini)
Toyota käyttää trukkien litiumioniakuissa NCA-kennoja, sillä niiden energiatiheys on korkeampi ja niihin voidaan varata enemmän energiaa samaan tilavuuteen.
Käytämme Toyotalla sylinterikennoja, jotka eivät kosketa toisiaan. Tämän vuoksi näiden akkujen käyttö on erittäin turvallista. Turvallisuus ja laadukkuus ovat Toyotan ydinarvoja kaikessa, mitä teemme.
Litiumionitekniikka on yleisnimitys usealle eri kemialliselle reaktiolle ja teknologialle. Yleisesti ottaen useimmat kemialliset reaktiot tuottavat energiaa akkukennon anodin ja katodin välisellä vapaiden ionien liikkeellä.
Litiumioniakussa yhdistetään useita tällaisia kennoja moduuliksi. Akun koosta riippuen useita moduuleita voidaan kytkeä sarjaan akustoksi.
Jokaisella moduulilla on akun hallintajärjestelmä (BMS), kuten myös koko akustolla. BMS valvoo ja ohjaa eri tekijöitä, kuten akun latausta ja tehonkulutusta.
BMS toimii yhteistyössä trukin kanssa. Jos jotkin akkumoduulin kennot vaurioituvat tai ovat vaarassa ylikuumentua, tehonsyöttö katkaistaan ja trukki antaa vikakoodin.
Litiumioniakkujen etuihin kuuluvat:
- Yli kolminkertainen käyttöikä lyijyhappoakkuihin nähden
- 30 % parempi energiatehokkuus (verrattuna lyijyhappoakkuihin)
- Pienempi energiankulutus, joka mahdollistaa alhaisemmat hiilidioksidipäästöt
- Helppo ja nopea lataus: 25 V:n litiumioniakku voidaan ladata täyteen vain 80 minuutissa (50 % lataus saavutetaan 30 minuutissa)
- Osittainen lataus ja täydennyslataus ovat mahdollisia ilman, että akun tehokkuus tai käyttöikä kärsivät
- Antoteho on koko ajan mahdollisimman korkea riippumatta jäljellä olevasta akkukapasiteetista
- Akkuja ei tarvitse täyttää tai huoltaa
- Laturit voidaan asentaa minne tahansa, eikä erillisiä huoneita tarvita
- Seitsemän vuoden takuu
- Parannettu turvallisuus Toyotan ainutlaatuisen latausliittimen ansiosta
- Sama akku palvelee koko trukin käyttöiän
- Toimii tehokkaasti myös kylmässä
- Lämmitin on saatavilla lisävarusteena kylmävarastolatauksia ja koko vuoron jatkuvaa suorituskykyä varten
Korkeamman energiatiheytensä ansiosta litiumioniakulla on jopa 30 % suurempi kapasiteetti kuin märkälyijyakulla. Se tarkoittaa, että litiumioniakkujen Ah-koko voi olla pienempi kuin märkälyijyakkujen. Esimerkiksi 210 Ah:n litiumioniakku vastaa 300 Ah:n märkälyijyakkua. Litiumioniakut ovat pienempiä ja kevyempiä kuin märkälyijyakut.
Litiumioniakkuja voidaan käyttää kaiken tyyppisissä koneissa ja trukeissa. Akun kapasiteetti ja koko sovitetaan vaadittuun ajoaikaan ja vuoroihin.
Litiumioniakku kestää noin 5 000 latausta ja märkälyijyakku puolestaan noin 1 500 latausta.
Akkujen varaaminen tapahtuu litiumioniakuille tarkoitetuilla latureilla, joissa on erityiset latausliittimet, joita on helppo käsitellä ja joissa ei ole oikosulun vaaraa. Varauksen aikana ei ole kipinöiden tai kaasuvuotojen vaaraa, toisin kuin märkälyijyakkujen kohdalla.
Litiumioniakkuja voidaan varata missä tahansa, eikä tuuletetuille lataushuoneille tai muille turvavarusteille (käsineet, silmähuuhde, vesi jne.) ole tarvetta, kuten märkälyijyakkujen kohdalla.
Toyotan latureissa on DPL-toiminto (Dynamic Power Limitations) vakiovarusteena. Sen avulla vähennetään energiapiikkejä ja hallitaan kokonaiskulutusta, jolloin energiasta aiheutuvat kulut ovat alhaisemmat. Kun varataan useita trukkeja samaan aikaan, laturi ohjaa eniten tehoa sille trukille, jolla on alhaisin akkulataus. Tämä lyhentää varausaikaa ja parantaa akkujen latauksen energiatehokkuutta jopa 15 %.
Litiumioniakut mahdollistavat täydennyslatauksen taukojen aikana, jolloin akku on valmiina ja käytettävissä koko vuoron ajan.
Litiumioniakku voidaan varata 20 prosentin kapasiteetista täyteen 1-2 tunnissa akun koosta ja varaajasta riippuen. 15 minuutin varaus antaa vähintään tunnin ajoaikaa. Vertailun vuoksi märkälyijyakun varaaminen täyteen vie noin 8 tuntia.
Litiumioniakkuja voidaan varata milloin tahansa, aina mahdollisuuksien mukaan. Tämä tekee latausajoista joustavampia ja varmistaa, että trukit ovat aina tarvittaessa käytettävissä.
25 V:n litiumioniakku saavuttaa täyden varaustason vain 80 minuutissa, ja tarvitset vain 30 minuutin varausajan 50 % akkukapasiteetin saavuttamiseksi, minkä ansiosta taukojen aikana lataaminen onnistuu.