Lataa kuormalavaopas!

Oppaassa mukana kuormalavan valintaa helpottava tarkistuslista.

Lataa kuormalavaopas

Kuormalavaopas

Pumppukärry ja kuormalava

Mikä on kuormalava?

Kuormalavaa käytetään kuormattavien tavaroiden kuljetuksiin ja varastointiin. Kuormalavan käyttö mahdollistaa tavaroiden kustannustehokkaan ja turvallisen hallinnan. Kuormalavat ovat yleensä tehty puusta, mutta erityisesti muoviset lavat ovat yleistyneet esim. elintarviketeollisuudessa.

Yleisimmät kuormalavat

Suomessa yleisimmät kuormalavat ovat EUR-lava, jonka koko on 1200mm (pituus) x 800mm (leveys) ja FIN-lava, koko 1200mm x 1000mm. Myös muita kokoja on käytössä ja niiden mitat vaihtelevat tapauskohtaisesti.

Kaikki trukkimallit eivät ole suunniteltu kaikenkokoisten kuormalavojen käyttöön. Varmista huolellisesti käyttämäsi kuormalavan koko valitessasi trukkimallia. Huomioi myös kuormattavan tavaran mitat (lavan ylitys).

Kuormattavan tavaran paino ja sisältö vaikuttavat kuorman painopisteen etäisyyteen, jolla on vaikutus trukin nostokapasiteettiin. Tällä on vaikutusta etenkin pinotessa ja hyllytyksessä.

EUR- ja FIN-lava

Mitä sinun tulee tietää EUR- ja FIN-lavoista?

EUR-lava (kuva vieressä)

  • Lavan paino on 20 - 25 kg. 
  • Lavan tulisi olla kuiva esim. homeen välttämiseksi.
  • Virallisessa EUR-lavassa on merkinnät EPAL ja EUR, sekä valmistajan merkintä.

FIN-lava

  • Lavan paino on 25 - 30 kg. 
  • Lavan tulisi olla kuiva esim. homeen välttämiseksi.
  • Virallisessa FIN-lavassa on merkinnät FIN ja SFS, sekä valmistajan numerotunnus.
Avoin kuormalava

Avoin kuormalava (EUR- ja FIN-lava)

Suomen yleisimmät kuormalavat

Suomessa yleisimmin käytössä olevat EUR- ja FIN-lavat ovat tarkoin määriteltyjä mitoiltaan ja rakennevaatimuksiltaan. Kuormalavojen lyhyet sivut ovat avoimia, joten lyhytsivukäsittely on mahdollista kaikilla trukkityypeillä. Myös pitkältä sivulta lavoja voidaan käsitellä tietyin edellytyksin. EUR-lava on yleisin Euroopassa käytettävä kuormalava.

Teollisuuslava CHEP

Teollisuuslava (CHEP)

Ympärilaudoitettu lava

CHEP-teollisuuslava on yleiskäyttöön tarkoitettu lava, jota voidaan käyttää useimpiin jakelu- ja kuljetustarkoituksiin Euroopan sisällä. Lava on yleinen Iso-Britanniassa.

Stringer-lava

Stringer-lava

Stringer-lava, GMA-lava (USA) tai CPC-lava (CDA)

Stringer-lava on avoin kahdelta puolelta mutta matalan käsittelyaukon johdosta on kiinnitettävä huomiota kätettävän trukin haarukoiden korkeuteen. Yleinen lavatyyppi Pohjois-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa.

Bearer-lava

Bearer-lava

Bearer-lava on aukinainen kahdelta puolelta

Lavarakenteen johdosta suositeltavia trukkeja lavankäsittelyyn ovat mm. vastapainotrukit ja työntömastotrukit. Yleinen lavatyyppi Afrikassa ja Aasiassa.

Lataa kuormalavaopas tästä

Toyotan vastapainotrukki

Miksi valita Toyota?

Olemme maailman johtava materiaalinkäsittelylaitteiden valmistaja. Valitsemalla Toyotan trukin valitset paljon muutakin kuin vain trukin.                  

Lue lisää

BT lifter -haarukkavaunumallistomme

Pitkäikäistä laatua

Toyotan Ruotsissa valmistamat BT Lifter -haarukkavaunut edustavat kustannustehokkuutta ja luotettavuutta materiaalinkäsittelyssä.

Tutustu valikoimaan

Toyotan sähkökäyttöiset lavansiirtovaunut

Lavansiirtovaunut siirtoihin ja keräilyyn

Jos haarukkavaunut eivät ole riittävän järeät vaan tarvitset jotain tehokkaampaa, tutustu sähkökäyttöisiin lavansiirtovaunuihimme.

Tutustu lavansiirtovaunuihin

BT lifter -pumppukärryn edut

Miksi kannattaa ostaa BT Lifter -haarukkavaunu?

Yli 60 vuoden kokemuksellamme olemme tuoneet markkinoille haarukkavaunun joka on kestävä ja vakaa. Ruotsissa valmistetut pumppukärrymme ovat ammattilaisten suosimia!

Tutustu hyötyihin