Vastuullisuus näkyy Altialla läpi koko arvoketjun; niin tuotekehityksessä, pakkausmateriaaleissa, vastuullisen kuluttamisen tukemisessa kuin logistiikkakeskuksen toiminnassa ja kehittämisessä.
Altian logistiikkakeskuksen 23 000 lavapaikalla on miljoonia litroja alkoholijuomia. Tutut viinit, liköörit, väkevät juomat sekä yhä enenevässä määrin alkoholittomat vaihtoehdot ovat hyvässä järjestyksessä, kiitos tuoreen Fidaware-varastonhallintajärjestelmän.
Uudenlaisille työmenetelmille ja -välineille on ollut kysyntää. Rajamäen tehtaiden tuotanto on kasvanut viime vuosina, kun Tanskan Svendborgin viinien pakkaustuotanto siirrettiin Rajamäelle vuonna 2014.
”Uuden varastohallintajärjestelmän myötä koko varastomme toimintatapa on muuttunut. Olemme siirtyneet osaoptimoinnista selkeästi kokonaisoptimoituun ja järjestelmäohjattuun toimintatapaan, jossa jokainen työntekijämme tekee useita asioita. Tavoitteena olivat myös paperittomat toimintamallit ja sitä kautta ympäristöystävällisyyden parantaminen. Toyotan toimittama yhtenäinen trukkikalusto ja uudet hyllyratkaisut ovat myös osa uudistumistamme”, Altian logistiikan kehityspäällikkö Pekka Molarius kertoo.
Aiemmassa työtavassa eri työntekijät toimivat esimerkiksi tavaran vastaanotossa ja tukkutilausten keräilyssä ja jokaisella oli oma trukki. Trukit seisoivat paljon jouten ja eri tehtävissä käytettiin erilaisia trukkeja. Uudessa työtavassa samat työntekijät hoitavat trukeillaan useita eri tehtäviä, jolloin joutoaika vähenee.
Osana Altian yritysvastuullisuustavoitteita Altian Rajamäen tehtaan logistiikkakeskuksen toimintaa on uudistettu viime vuosina melkoisesti. Uudet ratkaisut ovat aiempia energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Trukkien osalta Altian yhteistyö Toyota Material Handlingin kanssa alkoi vuonna 2009. Uusi leasing-sopimus solmittiin pari vuotta sitten. Tämä sopimus liittyi Altian voimakkaaseen tarpeeseen yhtenäistää trukkikalustoaan.
”Harmonisoimme trukkikalustomme työntömastotrukeiksi, joilla voidaan hoitaa lähes kaikkia työvaiheita.”
Työntömastotrukkien lisäksi logistiikkakeskuksessa on runsaasti Toyotan toimittamia lavansiirtovaunuja erityisesti tavaran keräilyssä sekä vastapainotrukkeja tavaran purussa ja lastauksessa.
”Olemme katsoneet kriittisesti koko tehtaan trukkikalustoa. Työtä järkeistämällä ja työtapoja uudistamalla olemme vähentäneet trukkikalustomme 85 trukista 60:een”, Molarius kertoo.
Kun trukkikalustossa keskityttiin työntömastorukkeihin, päätettiin osassa logistiikkakerrosta korottaa hyllyjä yhdellä uudella kerroksella.
”Saimme 750 lavapaikkaa lisää ilman että menetimme yhtään lattiakapasiteettia. Tämäkin on yksi osa onnistunutta hyllyprojektiamme”, Molarius iloitsee.