Märkälyijyakut ovat olleet sähkötrukkien energianlähde jo useiden vuosien ajan, mutta tilanne on kääntynyt litiumioniakkujen suuntaan. Tällä hetkellä sähkötrukin pääasiallinen energianlähde on litiumioniakut. Toyota Material Handling otti litiumioniakut käyttöön jo vuonna 2013.
Trukkiisi parhaiten sopiva energiavaihtoehto riippuu liiketoimintasi prioriteeteista. Alla on vertailtu energianlähteitä:
Täyteen varaukseen tarvittava aika: 80 min
Latausinfrastruktuuri: Ei tarvita, latautuu sähköverkosta
Energialähteen huolto: Ei tarvita
Käyttöikä: 5 000 latausjaksoa
Päästöt: Lähipäästötön (käytettynä vihreän sähkön kanssa)
Täyteen varaukseen tarvittava aika: 3 min
Latausinfrastruktuuri: Tankkausasema ja elektrolyysilaite
Energialähteen huolto: Minimaalinen
Käyttöikä: 10 vuotta
Päästöt: Päästötön (vihreän vedyn kanssa käytettynä)
Täyteen varaukseen tarvittava aika: 8-12 tuntia
Latausinfrastruktuuri: Erillinen lataushuone
Huolto: Vaativa: säännöllinen vesitys
Käyttöikä: 1 500 latausjaksoa
Päästöt: Kemikaalit latauksen aikana
Litiumioniakku on tehokkain saatavilla oleva energiaratkaisu. Se sopii erinomaisesti sekä yksivuoro- että monivuorokäyttöön, sen varaaminen on nopeampaa kuin märkälyijyakun ja myös täydennyslataus on mahdollista. Näin akkuja ei tarvitse vaihtaa päivän aikana, jolloin trukkien kokonaistuottavuus voidaan maksimoida.
Tarjoamme omia itse kokoamiamme litiumioniakkuja, joita on saatavilla eri kapasiteeteilla. Valitsemme sinulle oikean akun ja oikean varaajan tarpeesi, käyttöasteesi, sovelluksesi ja energiainfrastruktuurisi mukaisesti. Kaikissa älykkäissä varaajissamme on DPL-toiminto (Dynamic Power Limitations), joka valvoo energian kokonaiskäyttöä välttäen energiantarpeen ”piikkejä”. Kun varataan useita trukkeja samaan aikaan, laturit ohjaavat eniten tehoa sille trukille, jolla on alhaisin varaus. Tämä lyhentää varausaikaa ja parantaa prosessin energiatehokkuutta jopa 15 %.
Litiumioniakut ovat turvallisia, tehokkaita ja luotettavia. Hyötyihin kuuluvat mm:
Saatavilla kaikkiin sähkötrukkeihin.
Lue lisää litiumioniakkujen käytöstä trukeissasi >>
Märkälyijyakun hankintahinta on alhainen, mutta niitä on huollettava säännöllisesti, jotta ne pysyvät huippukunnossa. Akut tarvitsevat erillisen lataushuoneen, ja lataaminen täyteen kestää 8-12 tuntia. Akkuihin on myös säännöllisesti lisättävä vettä. Lyijyhappoakku kestää noin 1 500 latausjaksoa ja niitä on paras varata kun varausta on noin 20 % jäljellä.
Märkälyijyakut sopivat loistavasti yksinkertaisiin logistiikkaprosesseihin:
Polttomoottorikäyttöiset trukit sopivat ulkokäyttöön ja toimivat hyvin hankalissakin sääoloissa kuten pakkasessa. Jotta polttomoottoria voisi käyttää sisätiloissa, tilojen on oltava riittävän tehokkaasti tuuletetut pakokaasujen poistamiseksi. Polttomoottoreita ei tarvitse ladata ja niiden tankkaaminen on helppoa ja nopeaa, jos tarvittava infrastruktuuri on käytettävissä.
Toyotan polttomoottorikäyttöinen vastapainotrukki alittaa eurooppalaiset stage V -päästömääräykset ja on saatavilla sekä diesel- että nestekaasuversiona. Nostokapasiteetti on jopa kahdeksan tonnia.
I_Site-kalustonhallintajärjestelmä tarjoaa akunhallintatoiminnon, joka sisältyy I_Site Explorer -palvelutasoon. Sen kautta saat hyödyllisiä tietoja akuistasi parantaaksesi kustannus- ja energiatehokkuutta.
Litiumioniakut tarjoavat uusia mahdollisuuksia joustavampaan akun varaamiseen. Toisin kuin märkälyijyakkujen kohdalla, latausvälit eivät vaikuta litiumioniakkujen käyttöikään. I_Site Exploreria käyttämällä voit seurata akkujen varaustasoja ja varmistaa, että ne on aina varattu optimaalisesti.
Yrityksemme visio on Zero Muda (hukan eliminoiminen) kaikessa toiminnassamme. Tämä näkyy myös energiaratkaisuissamme. Olemme omassa toiminnassamme sitoutuneet olemaan hiilivapaa vuoteen 2030 mennessä.
Tämän lupauksen saavuttamiseksi olemme luoneet kolmen pilarin energiapolitiikan ja tavoitteet vuoteen 2030 mennessä:
Elokuusta 2019 lähtien Toyota Material Handling Sweden on tunnustettu ensimmäiseksi hiilivapaaksi tehtaaksemme, jonka Co2-päästöt ovat nollatasolla ja joka käyttää vain vihreää sähköä, kaukolämpöä ja nestemäistä biokaasua.
Lue lisää Toyota Material Handlingin yritysvastuusta Euroopassa>>