Sinun täytyy tietää seuraavat asiat:
On sanomattakin selvää, että vastapainotrukin nostokapasiteetin on ylitettävä nostettavien taakkojen suurin mahdollinen paino. Ei kuitenkaan riitä, että vertaat vain näitä kahta lukua keskenään.
Vastapainotrukin todellista nostokapasiteettia kutsutaan jäännöskapasiteetiksi. Siihen voivat vaikuttaa monet eri tekijät: kuorman painon lisäksi nostettavien kuormien koko, muoto ja sisäinen painojakauma, varastointitilan korkeus sekä mahdollisesti tarvittavat trukin lisälaitteet.
Mitä enemmän nämä seikat vaikuttavat trukin painopisteeseen, sitä pienempi jäännöskapasiteetti trukilla on. Ennen trukin ostamista on olennaisen tärkeää laskea, kuinka suuren nostokapasiteetin todella tarvitset.
Sinun täytyy tietää seuraavat asiat:
Yksi tärkeimmistä valinnoista koskee sitä, valitsetko sähkö- vai polttomoottorikäyttöisen trukin. Trukin energialähteen määrittäminen auttaa tekemään oikean valinnan. Mieti, kuinka monessa työvuorossa vastapainotrukkia käytetään, kuinka monta tuntia sitä käytetään vuoroa kohti ja miten pitkiin seisonta-aikoihin on varaa sen perusteella.
Sähkötrukeissa on vähemmän liikkuvia osia, joten myös vikojen ja suunnittelemattoman seisonta-ajan riski on pienempi. Kokonaiskustannusten näkökulmasta katsottuna säästöt polttoaine- ja huoltokuluissa kompensoivat korkeamman hankintahinnan. Sähkötrukkien akkukapasiteetti on kasvanut huomattavasti viime vuosina, mutta sinun on silti varmistettava, että työaikatauluissa on joustoa akkujen lataamista ja/tai vaihtoa varten.
Polttomoottoritrukeissa aikaa ei sen sijaan kulu lataamiseen. Trukin tankkaus käy nopeasti, jos tarvittava infrastruktuuri on olemassa. Polttomoottoritrukkeja on saatavissa diesel- ja nestekaasukäyttöisinä erilaisiin käyttöympäristöihin. Mikä johdattaakin meidät seuraavaan aiheeseen...
Sinun täytyy huomioida seuraavat asiat:
Polttomoottorikäyttöinen vastapainotrukki toimii ulkona kuin unelma säästä riippumatta. Sisäkäyttöön liittyy kuitenkin tiukkoja rajoituksia. Rajoitukset ovat maakohtaisia, mutta dieseltrukkeja ei monissa maissa saa käyttää sisätiloissa lainkaan. Nestekaasukäyttöisten trukkien käyttö taas on sallittua ainoastaan, jos ilmanvaihto on riittävän tehokas pakokaasujen poistamiseen. Dieseltrukit vaativat myös erityisen tankkausaseman, kun taas nestekaasua on säilytettävä turvallisessa paikassa ulkotiloissa.
Sähkötrukkeja voidaan sen sijaan käyttää niin sisällä kuin ulkonakin. Märkälyijyakulla varustetut trukit eivät kuitenkaan toimi täydellä kapasiteetilla, jos ulkolämpötila on alhainen. Ne vaativat myös erityisen tilan lataamista varten. Litiumioniakkukäyttöiset trukit voidaan sen sijaan ladata missä tahansa, eivät vaadi akun huoltotoimia ja toimivat hyvin myös kylmässä.
Sinun täytyy huomioida seuraavat asiat:
Sähkökäyttöisiä vastapainotrukkeja on saatavissa kolmi- tai nelipyöräisinä erilaisia varastotiloja varten. Jos tilat ovat ahtaat, kannattaa valita kolmipyöräinen trukki. Nelipyöräinen trukki taas takaa paremman vakauden ulkokäytössä epätasaisella alustalla.
Jotkin trukit on erityisesti suunniteltu käyttöön kapeilla käytävillä. Niiden kompakti alusta mahdollistaa pienemmän kääntösäteen. Voit tarkistaa trukin kääntösäteen sen teknisistä tiedoista. Toyotan trukkien tekniset tiedot ovat ladattavissa trukin tuotesivulta.
Sinun täytyy huomioida seuraavat asiat:
Vastapainotrukkia hankittaessa on huomioitava kustannusten lisäksi myös kuljettajan näkökulma. Esimerkiksi vastapainotrukin renkaiden on sovelluttava käyttöön alustalla, jolla trukkia normaalisti käytetään, sekä mahdollisten esteiden ylittämiseen. Jos trukin on noustava mäkeä tai ramppia pitkin, on varmistettava, että trukin mäennousukyky on riittävä.
Jos trukkia käytetään ulkona, tarvitaan ohjaamo kuljettajan hyvien työolosuhteiden varmistamiseksi. Sisäkäytössä ohjaamo ei ole välttämätön, mutta se voi parantaa kuljettajan työmukavuutta vähentämällä melua.
Kuljettajan mukavuuden suhteen sähkötrukit ovat omassa luokassaan, sillä ne eivät tuota pakokaasuja ja ovat hiljaisia. Sähkötrukit ovat paras valinta sisäkäyttöön, mutta niitä voidaan käyttää myös ulkona erilaisissa sääolosuhteissa. Kuten edellä todettiin, myös nestekaasukäyttöistä trukkia on mahdollista käyttää sisätiloissa, jos ilmanvaihto on riittävä. Jos hankit uuden polttomoottorikäyttöisen vastapainotrukin, sinun tulee varmistaa, että trukki on Stage V ‑yhteensopiva. Stage V -päästömääräysten tarkoituksena on vähentää diesel-, bensiini- ja nestekaasumoottorien pakokaasupäästöjä.
Toivomme, että tämä opas on antanut sinulle paremman käsityksen siitä, mitä seikkoja sinun on otettava huomioon, kun olet ostamassa vastapainotrukkia. Valinnan helpottamiseksi esitämme alla neljä yleistä trukkien käyttötapaa ja suosittelemme niistä kuhunkin soveltuvaa trukkimallia. Jos suosit tiettyä käyttövoimatyyppiä, sekä sähkö- että polttomoottorikäyttöisiä trukkeja on saatavissa samankaltaisilla nostokapasiteeteilla.
– Vähän tilaa
– Tasainen alusta
– Kevyet tai keskiraskaat taakat
Suositus:
Kompaktit kolmipyöräiset Traigo 24- ja Traigo 48 -mallit mahdollistavat kuorman ketterän ja helpon käsittelyn ahtaissakin tiloissa.
– Kohtuullisesti tilaa
– Tasainen alusta
– Keskiraskaat taakat
Suositus:
Nelipyöräinen Traigo 48 -malli on vakaa ja mahdollistaa raskaampienkin taakkojen nostamisen korkealle.
– Kohtuullisesti tilaa
– Epätasainen alusta
– Raskaat taakat
Suositus:
Traigo 80 ja Tonero-nestekaasumalli takaavat vakauden epätasaisellakin alustalla mahdollistaen helpon materiaalinkäsittelyn niin sisätiloissa kuin ulkonakin.
– Runsaasti tilaa
– Epätasainen alusta
– Raskaat taakat
Suositus:
Suuren kapasiteetin Traigo 80- ja Tonero-mallit ovat vakaita epätasaisellakin alustalla ja mahdollistavat raskaiden taakkojen nostamisen korkealle.
Automaattitrukit ovat ohjelmoitu suorittamaan kaikki tehtävät turvallisesti ja toimimaan yhteistyössä manuaalisten trukkien kanssa. Sisäänrakennetut turvaskannerit ja esteentunnistimet estävät törmäykset reagoimalla asianmukaisesti trukin tiellä oleviin esteisiin. Kuorma-antureilla ja kameroilla varmistetaan tarkka ja turvallinen kuorman käsittely.