Verkkosivuillamme on käytössä evästeet, joiden avulla varmistamme, että sivustomme toimivat ja käyttökokemus on paras mahdollinen. OK

Toyotan automaattitrukki tehostaa Uponorin sisälogistiikkaa

Automaattinen Li-ion -työntömastotrukki otettiin käyttöön Uponorilla.

Investointi tulevaisuuteen

Lahden kupeessa Nastolassa sijaitsee asumisen ja rakentamisen järjestelmiä toimittavan Uponorin tehdas ja päävarasto. Yritys on toiminut näillä sijoillaan vuodesta 1964. Tuotantotilojen ja varaston vieressä on laaja kenttä, jossa varastoidaan suuria, lähinnä yhdyskuntarakentamiseen tarkoitettuja, putkia ja muita laitteita.

Muoviputkijärjestelmien valmistuksen Uponor keskitti pari vuotta sitten Nastolaan. Yhtiön palveluksessa oli 2017 noin 4 000 henkeä 30 maassa ja sen liikevaihto oli lähes 1,2 miljardia euroa.

Vuoden 2016 lopulla Uponorilla kiteytyi ajatus tuotannon ja varaston toimintojen tehostamiseksi. Vanha, jo 1990-luvun lopulla alussa rakennettu, tuotannon ja varaston välinen kuljetinjärjestelmä nousi ensisijaiseksi uudistamiskohteeksi.

Esiselvityksessä vaihtoehtoina olivat kuljetinjärjestelmän uusiminen ja automaattitrukki eli AGV (automatic guided vehicle). Kevättalven 2017 aikana päädyttiin AGV-ratkaisuun. Sen jälkeen kilpailutettiin alan johtavat toimijat. Kesällä 2017 Uponor valitsi Toyota Material Handlingin toteuttamaan automaattitrukkijärjestelmää.

– Näimme, että AGV-ratkaisu on meille selkeä investointi tulevaisuuteen, Uponorin varastopäällikkö Anssi Juurinen kertoo.

Selkeitä hyötyjä

Uponorin AGV-valintaan vaikutti ensisijaisesti kaksi tekijää: tilansäästö ja luotettavuus. Kun vanha kuljetinjärjestelmä korvataan automaattitrukilla, varastosta vapautuu runsaasti tilaa muuhun käyttöön kuten lisähyllyille.

– Luotettavuus paranee huomattavasti, kun elinkaarensa päässä oleva kuljetinjärjestelmä korvataan. Se on vaatinut viime vuosina lähes päivittäin häiriönpoistoa, huoltoa ja korjauksia. Tämä on sitonut jatkuvasti henkilöresurssin, jonka toivon nyt vapautuvan muihin tehtäviin. Tätä kautta haemme tuottavuushyötyjä, Juurinen sanoo.

Myös työturvallisuus paranee, kun varastossa on jatkossa nykyistä selkeämmät reitit trukeille ja kävelyliikenteelle.

AGV-järjestelmä voidaan myös integroida Uponorin toiminnanohjausjärjestelmään, mikä ei ole ollut mahdollista vanhan kuljetinjärjestelmän kanssa. Tätä mahdollisuutta Uponorilla tutkitaan, kun AGV-järjestelmä on ensin otettu käyttöön ja siitä on saatu kokemuksia.

Luotettava kumppani

Automaattitrukki tukee Uponorin tuotannon 24/7-toimintaa. Tuotannon materiaalivirrassa on sopivasti taukoja, joiden aikana AGV:n akkuja ladataan. Litiumionitekniikka mahdollistaa akkujen lataamisen lyhyinä latausjaksoina tuotannon syklien mukaan. Lataukseen ei tarvita erillistä lataustilaa, vaan trukki suorittaa latauksen automaattisesti omassa käyttöympäristössään.

Litiumioniteknologia tarjoaa useita muitakin etuja.

– Energiansäästö on 20–30 prosenttia perinteiseen akkutekniikkaan verrattuna. Lataus on huomattavasti nopeampaa ja se voidaan tehdä useissa lyhyissä jaksoissa akun siitä kärsimättä. Akkujen elinkaari on paljon pidempi kuin perinteisten akkujen, eikä akkuja tarvitse vaihtaa. Työturvallisuus on aivan toisella tasolla kuin perinteisessä vaihtoakkujärjestelmässä, Lindfors luettelee.

Automatisoinnin hyödyt ja takaisinmaksuajan laskeminen ovat keskeisiä asioita useimmissa AGV-projekteissa.

– Tällaisen automaattitrukkijärjestelmän tyypillinen takaisinmaksuaika on kahdesta kolmeen vuotta, Lindfors sanoo.

Automaattitrukkijärjestelmissä ensimmäisen koneen käyttöönotossa luodaan järjestelmäympäristö, johon seuraavan automaattitrukin liittäminen on huomattavasti edullisempaa.

– Seuraavan koneen liittäminen maksaa reilun puolet siitä mitä ensimmäinen kone ympäristöineen on maksanut. Siksi järjestelmiä laajennetaan usein aika pian, kun niistä on saatu hyviä, mitattavia tuloksia, Lindfors sanoo.

Yhteistyö Toyotan asiantuntijoiden kanssa on ollut Juuriselle mieleen.

– Toyota on meille luotettava kumppani, jonka kanssa on ollut useita vuosia hyvää yhteistyötä. Teknisen ratkaisun lisäksi Toyotan laajat tukipalvelut sopivat meille, Juurinen sanoo.

– Luotan Toyotan osaamiseen. Tämä on ollut enemmän mielenkiintoinen kuin jännittävä projekti, Juurinen sanoo.

Lataa trukkiautomaation tarkistuslista