Verkkosivuillamme on käytössä evästeet, joiden avulla varmistamme, että sivustomme toimivat ja käyttökokemus on paras mahdollinen. OK

Design competition add

Suomalainen muotoilu menestyi jälleen maailmalla

Suomalaiset muotoilun opiskelijat Sami Laiho, Viljami Räisänen, Antti Laukkanen ovat voittaneet kolmannen palkinnon Toyotan Material Handling Europen järjestämässä kansainvälisessä muotoilukilpailussa, jonka palkinnot jaettiin Hannoverissa, Saksassa. Tänä vuonna teemana oli ”Trukit sellaisina kuin et ole koskaan nähnyt”. Kilpailuun osallistui 565 teollisen muotoilun opiskelijaa ympäri Eurooppaa. Palkinto on osoitus siitä, että suomalainen luovuus ja muotoilu pärjäävät myös vaativalla ja kilpailulla ajoneuvoteollisuuden alalla.

Toyotan tavoite on tarjota erinomaisia tuotteita ja ratkaisuja tämän päivän asiakkaille, mutta suunnitelmia voidaan aina tehdä pidemmälle tulevaisuuteen. Täten muotoilun opiskelijoita ympäri Eurooppaa pyydettiin suunnittelemaan ”Trukki sellaisena kuin sitä ei ole ennen nähty”. Osanottajia pyydettiin miettimään trukkia täysin uudella tavalla muuttamalla niiden ulkomuotoa ja toiminnallisuutta. Kilpailu oli neljä kuukautta kestävä ja moniosainen, jonka eri vaiheissa karsittiin töitä pois. Kilpailijat saivat kilpailun aikana myös ohjausta Toyotan tuotekehitys- ja muotoiluammattilaisilta.

Suomalaiskolmikon ratkaisu oli modulaarinen hybriditrukki ”KAMU”, joka yhdistää älykkäästi kahden perinteisen trukin ja niiden toiminnot. Tällöin käyttäjä tarvitsee vain yhden trukin kahden erillisen sijaan. KAMU:lla voidaan hakea esimerkiksi tuotteita rekan sisältä ajamatta itse trukkia rekan sisään ja sen jälkeen KAMU hoitaa tuotteen hyllytyksen varastossa. KAMU:n konseptissa on huomioitu esimerkillisesti myös käytettävyys ja ergonomia.

Yksi muotoilijoista, maisteritutkinnon opiskelija Antti Laukkanen kertoo lähtökohdasta: ”Niin kuin muotoilussa yleensä, lähtökohtana oli tehdä muotoiltava tuote jollain saralla paremmaksi. Listasimme ylös asioita, jotka olivat mielestämme ongelmia/kehityskelpoisia varastotyöskentelyssä. Tähän meillä oli hyvä lähtökohta, sillä meistä jokaisella on enemmän tai vähemmän kokemusta varastotyöstä ja trukeista.”

Antti kertoo vaativan projektin etenemisestä: ”Ryhmämme työskentely sujui alusta alkaen mallikkaasti ja dynamiikkamme oli mainio. Tunsimme toisemme jo entuudestaan, joka teki työskentelystä luontevaa ja helppoa. Ryhmässä työskentely on aina haastavaa, mutta jos ryhmä on hyvä ja täynnä erilaisia ihmisiä eri vahvuuksilla, työn teko on helppoa ja tulos on hyvä. Meidän tapauksessa, jokaisella oli osaamista erilaisilla osa-alueilla, kuten 3D-mallinnuksessa, ideoinnissa ja teknisessä osaamisessa. Muotoilu on joukkuelaji, jota ei voi liikaa painottaa ja se on yksi tärkeimmistä elementeistä muotoilun opiskelussa jo heti alusta lähtien.”

Mitä etua palkintosijasta on teille nyt ja tulevaisuudessa? ”Muotoiluprosessista on aina hyötyä, oli se sitten kilpailua varten tai jokin muu projekti. Tällä alalla oppii aina uutta. Erityisen hienon tästä prosessista teki juuri se, että opimme niin paljon uusia asioita trukeista, mutta myös työskentelytavoista, kilpailuprosessista ja tietenkin muotoiluprosessista itsestään. Itse tuotteesta ja sen tuodusta maineesta on varmasti hyötyä ja se on hyvä lisä portfolioihimme. Kilpailumenestys jo opiskeluvaiheessa on erittäin tärkeää”, Antti Laukkanen kertoo.

Antti Laukkanen, Sami Laiho ja Viljami Räisänen ovat suorittaneet muotoilun kandidaatin tutkinnon Lahden Muotoiluinstituutissa. Viime syyskuussa he siirtyivät suorittamaan ajoneuvomuotoilun Maisterin tutkintoa Uumajan yliopistoon. ”On vaikeaa vielä sanoa, että tuleeko Toyota käyttämään konseptiamme tuotekehityksessä. Mutta sen voin sanoa, että trukkimme on kehitys- ja toteutuskelpoinen ja toimii varmasti hyvin inspiraation lähteenä uusille konsepteille”, Antti toteaa lopuksi.

Kolme parasta palkittiin keskiviikkona 24.2 Hannoverissa Toyotan kansainvälisessä lehdistötapahtumassa, johon osallistui noin 200 Logistiikka-alan journalistia 25 maasta. Kilpailun voitti Voittoon kiri tänä vuonna työ nimeltä Flock, jonka suunnitteli Fabian Breës Antwerpen yliopistosta Belgiasta. Suomalaiskolmikko sai kolmossijastaan 1500 euron rahapalkinnon ja heidän työ tulee olemaan näyttävästi esillä maailman suurimmilla materiaalinkäsittelyalan messuilla Hannoverissa 31.5-3.6.2016.

Myös vuonna 2014 pärjäsi hyvin ko. kilpailussa, sillä Turun AMK:n opiskelijat Nea Kosonen ja Elisa Määttänen voittivat koko kilpailun.

Voit olla myös kiinnostunut

Trukki tulevaisuu´den teknologiaa

Tulevaisuuden teknologiaa

Smart Logistics ja Logiconomi mahdollistavat tämän päivän ratkaisut ja näyttävät tulevaisuuden näkymämme.

Lue lisää >

Hand sketching a truck

Toyotan muotoilukeskus ("Toyota Design Center")

Tuotteiden suunnitelua ja muotoilua ohjaavat asiakastarpeet maustettuna Toyotan yrityskulttuurilla ja historialla.

Lue lisää >

BT Optio lavansiirtovaunu

Tuotteemme

Tutustu trukkimalleihimme kuten pumppukärryt, työntömastotrukit, lavansiirtovaunut, pinontatrukit, vetotrukit ja vastapainotrukit.

Lue lisää >

Litium-ioni trukki varastossa

Ainutlaatuinen Li-Ion -akkujen valikoima

Huoltovapailla Litiumioniakuilla voidaan ajaa 24/7 pelkällä taukolatauksella. Ei huolta akunvaihdosta, vesityksistä yms.

Lue lisää >