Verkkosivuillamme on käytössä evästeet, joiden avulla varmistamme, että sivustomme toimivat ja käyttökokemus on paras mahdollinen. OK

 Lithium-ion trukki

Meira Nova hankki lisää Li-Ion-trukkeja hyvän ensikokemuksen innoittamana

Meira Nova on tukkukauppa, joka tarjoaa elintarvikkeiden ja juomien hankintapalveluja ravintoloille ja catering-yrityksille. Yritys kiinnostui litium-ioniakuista, kun TMH Finland kävi esittelemässä teknologiaa vuonna 2014. Ensikokemus neljästä Toyota-trukista (2 kpl BT Levio -lavansiirtovaunuja ja 2 kpl BT Optio -keräilytrukkeja, joissa kaikissa litium-ioniakku) oli hyvä, joten Meira Nova päätti hankkia vielä kaksi litiumioniakulla varustettua BT Levio -lavansiirtovaunua ja neljä BT Optio -keräilytrukkia.
Lithium-ion trulin lataus

Lisää tehokkuutta ja tuottavuutta

Litium-ioniakkuja käyttämällä voidaan parantaa energiatehokkuutta ja välttää akkujen vaihtaminen vuorojen välissä kolmivuorotyössä. Litium-ioniakut tuovat Meira Novalle kustannussäästöjä, koska ne on mahdollista ladata käytön lomassa. Erillistä lataustilaa tai vaihtoakkua eikä siten myöskään akkuhuoltoa tarvita, vaan trukit voidaan ladata nopeasti ja helposti ilman turhaa seisonta-aikaa vaikka työntekijöiden kahvi- tai lounastaukojen aikana.

Tämä parantaa toiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta. Yhden lyijyakun vaihtamiseen menee 2–3 minuuttia, joten vaihtoihin kuluu helposti paljon aikaa, kun käytössä on lukuisia trukkeja. Litium-ioniakut sen sijaan mahdollistavat keskeytyksettömän työskentelyn ja auttavat Meira Novaa optimoimaan toimintansa.

Lithium-ion trukki varastokäytössä

Trukkikuskeilta kiitosta

Meira Novalla kuunnellaan trukkien valinnassa myös kuskien mielipiteitä. Ensikokemus Toyotan litium-ionitrukeista oli todella hyvä: kuskit olivat tyytyväisiä muun muassa trukkien varmatoimisuuteen ja turvallisuuteen. Kuskien palautteen rohkaisemana yritys päätti tilata lisää litium-ionitrukkeja.

”Litium-ionitrukit ovat käytännöllisiä, koska lataaminen sujuu paitsi helpommin ja ergonomisemmin myös aiempaa nopeammin. Ennen piti vaihtaa koko akku, nyt riittää, kun kiinnittää latausjohdon”, toteaa Meira Novalla trukkikuskina työskentelevä Katja Sysioja.

Mies ajaa lithium-ion trukkia

Pienempi energiankulutus ja alhaisemmat

Litium-ioniakkujen käyttöä puoltaa myös niiden ympäristöystävällisyys ja edullisemmat käyttökustannukset. Lataamisesta ei synny kaasua, hajuja tai haitallisia päästöjä. Lisäksi litium-ioniakkuihin siirtyminen vähentää hiilidioksidipäästöjä huomattavasti. Yhtä trukkia varten tarvitaan vain yksi akku, koska tarvetta akunvaihtoon ei ole. Litium-ioniakkujen käyttöikä voi olla kolme kertaa pidempi kuin perinteisten lyijyakkujen. Lyijyakut myös aiheuttavat lisäkustannuksia, sillä niitä pitää huoltaa. Litium-ioniteknologia sen sijaan tuo kustannussäästöjä ja on kannattava valinta pitkällä aikavälillä. Meira Novalle oli lisäetuna se, että Toyota tarjosi trukit kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. ”Päädyimme Toyotan litium-ionitrukkeihin monestakin syystä. Kohtuullinen hinta oli tietysti yksi niistä, mutta myös se vaikutti, että akunvaihtotarvetta ei ole eikä siten myöskään ylimääräisiä huoltokustannuksia”, kertoo Meira Novan palvelupäällikkö Timo Juvonen.


Meira Novalla oli entuudestaan myönteisiä kokemuksia Toyotasta, ja kun vaakakupissa painoivat vielä litium-ioniakkujen tuomat edut, yritys päätti hankkia lisää litium-ionitrukkeja Toyotalta. Trukkien käyttövarmuus ja nopea takaisinmaksuaika olivat ratkaisevia tekijöitä päätöksessä.

Lithium-ion trukkien edut asiakkaille

Li-Ion -teknologia säästää energiaa, ympäristöä ja kustannuksia sekä helpottaa jokapäiväistä työtä verrattuna perinteisiin märkälyijyakkuihin.

Lithium-Ion -akkuteknologia on saatavilla lavansiirtäjiin, pinontatrukkeihin, vetotrukkeihin, 48V-vastapainotrukkeihin ja työntömastorukkeihin. Toyotan Li-Ion – trukkimallisto on markkinoiden laajin mikä takaa asiakkaille ratkaisun energiatehokkaaseen sisälogistiikkaan.

Li-ion –akkuteknologian edut tulevat esille erityisesti vuorotyössä. Perinteinen akunvaihdon ja vaihtoakkujen tarve poistuu, sillä yhdellä akulla voidaan ajaa 24/7 lataamalla akkua esimerkiksi kahvi- ja ruokataukojen aikana.  Tällöin työntekijällä ei mene aikaa ylimääräiseen akunvaihtoon, kallista akunvaihtojärjestelmää ei tarvita ja riski työtapaturmista akunvaihdon yhteydessä poistuu. Akunvaihdon tarpeen poistumisen kautta trukin seisonta-aika on minimoitu, jolloin trukin käyttöaika ja tuottavuus lisääntyvät.

 

Voit olla myös kiinnostunut

Trukki tulevaisuu´den teknologiaa

Tulevaisuuden teknologiaa

Smart Logistics ja Logiconomi mahdollistavat tämän päivän ratkaisut ja näyttävät tulevaisuuden näkymämme.

Lue lisää >

BT Optio lavansiirtovaunu

Tuotteemme

Tutustu trukkimalleihimme kuten pumppukärryt, työntömastotrukit, lavansiirtovaunut, pinontatrukit, vetotrukit ja vastapainotrukit.

Lue lisää >

Trukkien katselua

Kestävä kehitys

Yhdessä voimme tehdä paljon maksimoidaksemme turvallisuuden, minimoimalla ympäristövaikutukset ja optimoimalla prosessejamme.

Lue lisää >

Toyota Production System eli Lean

Kaikki Toyotan tuotteet on valmistettu maailmankuulun TPS -filosofian (Toyota Production System) mukaisesti, mikä takaa korkeimman laadun, kestävyyden ja luotettavuuden.

Lue lisää >