Broman logistics luotta Toyottan trukkien laatuun

Toyotan trukkikalusto tukee Broman Groupin liiketoimintaa

Motonet- ja AD VaraosaMaailma -ketjusta tunnettu Broman Group valitsi Toyota Material Handlingin logistiikkakeskuksensa trukkikalustokumppanikseen.

Broman Logistics Oy

Auto- ja moottoripyörätarvikkeiden sekä vapaa-ajan tavaroiden kauppaan erikoistuneen Broman Groupiin kuuluvan Broman Logistics Oy:n logistiikkakeskus Hyvinkäällä todistaa omalta osaltaan yhtiöryppään nopeaa kasvua. Vuoden 2010 lopussa käyttöönotettu 14 000 neliömetrin logistiikkakeskus on laajentunut useammassa vaiheessa nykyiseen 33 000 neliömetriin. Ensi vuoden alussa käyttöön otettavan osan myötä kokonaispinta-ala kasvaa 43 000 neliömetriin.

Broman Group on useimmille varsin tuntematon joensuulainen perheyritys. Kun kerrotaan, että siihen kuuluu Motonet- ja AD VaraosaMaailma-ketjut, moni oivaltaa, mistä on kysymys. Yli 300 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä konserni perustaa liiketoimintansa perinteisen varaosa- ja tarvikekaupan lisäksi yhä enemmän työkalujen, veneily- ja kalastustarvikkeiden sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myyntiin. Niiden osuus on logistiikkakeskuksenkin tavaravirroista jo noin puolet.

Motonetillä ja AD VaraosaMaailmalla on myymälöitä 30 paikkakunnalla Suomessa ja lisäksi yksi Virossa. Molemmat ketjut rakentavat vauhdilla uusia myymälöitä eri puolille Suomea. Konsernin palveluksessa työskentelee yli 1500 työntekijää.

Kaupan solmukohta

Logistiikkakeskuksen tehokas toiminta takaa sen, että kaikissa myymälöissä on laaja valikoima aina tarjolla.

– Meidät tunnetaan siitä, että tavaraa on aina saatavilla. Tästä hyvästä maineesta haluamme pitää kiinni, Broman Groupin logistiikkajohtaja Petri Nietula sanoo. Hän on johtanut reilut viisi vuotta Hyvinkään eteläpuolelle, aivan Valtatie 3:n kupeeseen, kasvanutta logistiikkakeskusta. Sieltä on erinomaiset yhteydet sekä Vuosaaren satamaan, mitä kautta merkittävä osa tavaroista tulee maahan, että maankattavaan myymäläverkostoon.

– Vuonna 2010 meitä oli täällä 14 työntekijää, nyt satakunta ja rekrytoimme koko ajan lisää, Nietula sanoo.

Varastossa on tällä hetkellä 36 500 lavapaikkaa, palavien aineiden varastossa on 880 lavapaikkaa ja pientavarahyllyjä on kaikkiaan 36 kilometriä. Uusi laajennus tuo 12 000 lavapaikkaa lisää. Töitä logistiikkakeskuksessa tehdään pääasiassa arkipäivisin kahdessa vuorossa.

Viime vuonna Hyvinkää logistiikkakeskuksesta lähti noin 60 000 kuormalavaa. Samaan aikaan vastaanotetut, kerätyt ja lähetetyt tavararivit ylittävät yli kahden miljoonan rivin rajan. Tuotenimikeitä on noin 45 000.

Trukkikalusto tarpeen mukaan

Toyotan trukkeja ja lavansiirtovaunuja hankittiin Broman Logistics Oy:lle ensi kerran vuoden 2014 laajennuksen valmistuttua, kun aiemman trukkikaluston kapasiteetti ei enää riittänyt. Yhteistyö käynnistyi Toyota Material Handlingin asiantuntijan tekemällä kartoituksella, jonka pohjana oli logistiikkakeskuksen tarve ottaa käyttöön nostavia keräilykoneita.

– Toyotan kartoituksen jälkeen päädyimme hankkimaan uusia nostavia keräilykoneita, lavansiirtovanuja sekä työntömastotrukkeja Toyotalta, Nietula kertoo.

Seuraava merkittävä kehitysaskel otettiin vuonna 2016, jolloin päädyttiin aiempaa korkeammalle nostaviin keräilykoneisiin.

– Laskimme että, jos pääsemme nousemaan keräilykoneilla korkeammalle, saamme tilauskohtaisesti kerättyä tehokkaammin. Päätimme ostaa Toyotalta kymmenen 5,2 metriin nostavaa keräilykonetta. Samassa yhteydessä luovuimme viimeisistä niistä koneista, jotka eivät nosta.

Tuoreimman hankinnan seurauksena Broman Logistics Oy:lle on nyt 26 Toyotalta hankittua konetta: työntömastotrukkeja, keräilykoneita ja lavansiirtovaunuja.

Broman Logistics on ostanut kaikki koneet itselleen, mikä on nykymaailmassa poikkeuksellista.

Katso kaikki tuotteemme

Asiakasymmärrys teki vaikutuksen

Toyotan kyky selvittää Broman Logistics Oy:n tarpeita teki heti yhteistyön alussa vaikutuksen Nietulaan.

– Meidän toimintaa tukeva konsultoiva myynti ja tarpeidemme mukaisen ratkaisun rakentaminen ovat olleet Toyotan vahvuuksia.

Yhteistyö on sujunut odotetulla tavalla.

– Toyotan toiminta on kokonaisuutena erittäin vakuuttavaa. Se mitä myynti myy myös toteutuu, toimitusaikataulut pitävät ja huolto pelaa kaikissa tilanteissa. Jälkimarkkinointi toimii niin, että meille on järjestetty turvallisuus- ja tuotekoulutusta uusiin trukkimalleihin. Toyotan toimintatapa tukee työnantajakuvaamme, esimerkiksi sitä, miten haluamme korostaa työturvallisuuden merkitystä.

Toyotan konsultoiva rooli korostuu päivittäisessä yhteistyössä, kun Toyota tarjoaa vinkkejä muun muassa siihen, miten huoltokulut saadaan kuriin ja miten turvallisuutta voidaan parantaa.

Toyota Material Handling vastaa trukkien ylläpidosta ja huollosta. 26 konetta edellyttää viikoittaisia käyntejä, mikä käy sujuvasti, sillä Toyotan huollolla on naapuritontilla pysyvä toimipiste.

– Huollon vasteaika on todella lyhyt, mikä on meille erittäin tärkeää erityisesti sesonkiaikana.

Toyota vastaa myös Motonetin ja AD VaraosaMaailman myymälöiden noin 30 trukin huollosta.

Lue lisää huollostamme

Innovatiivisia ratkaisuja

Toyotan innovatiiviset ratkaisut näkyvät trukkiakkujen latauspisteessä.

Broman Logistics Oy:llä otettiin muutama vuosi sitten käyttöön järjestelmä, jossa kaikissa trukeissa on standardoitu vaihtoakku. Akkujen latauspisteessä on parikymmentä latausasemaa, joista löytyy aina täysi vaihtoakku tyhjentyneen tilalle. Jokainen työntekijä on koulutettu vaihtamaan akku kaikkiin niihin koneisin, joita hän saa ajaa. Akun vaihtoon kuluu viidestä seitsemään minuuttia.

– Ideana on se, ettei kone seiso latauksessa vaan pelkästään silloin, kun akku ladataan.  Akku vaihdetaan koneeseen siinä vaiheessa, kun koe ei nosta. Pääomaa ei ole sidottu koneeseen latauksen aikana vaan koko konekapasiteetti on käytössä kahdessa vuorossa. Koneet lepäävät vain kello 22–06.

Vaihtoakkujärjestelmän käyttöönotto vaati jonkin verran muutoksia vanhoihin koneisiin. Uusiin koneisiin vaihtoakkujärjestelmä saatiin tehdasasennuksena. Investointi vaihtoakkujärjestelmään on ollut melko pieni verrattuna siihen hyötyyn, että koneilla on nyt huomattavasti korkeampi käyttöaste.

Työturvallisuutta kehitetään Broman Logistics Oy:llä jatkuvasti. Yksi kehittämiskohde on ollut trukkien liikkeistä varoittavat Toyota Material Handlingin toimittamat SpotMe- ja BlueSpot-järjestelmät, jotka hankittiin käyttöön pari vuotta sitten.

– Olemme näissäkin asioissa hyödyntäneet Toyotan innovaatioita omassa toiminnassamme ja parantaneet merkittävästi työturvallisuutta, Nietula sanoo.

Ota yhteyttä