Trukki-indeksi kautta-aikojen ennätykseen

Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kautta-aikojen ennätykseen. Vuosimarkkina (12kk) on tällä hetkellä 4171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25%:n kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43%:n viime vuoteen verrattuna (01-08/2018).

Uusien trukkien myynti eli ns. ”trukki-indeksi” kuvaa taloudellista aktiviteettia hyvin käytännönläheisellä tavalla. Trukkien käyttäjiä ovat mm. teollisuus, satamat, logistiikkakeskukset, kuljetusyritykset ja kaupan ala. Trukkeja tarvitaan rekka-autojen lastaukseen ja purkamiseen, tavaroiden ja raaka-aineiden siirtämiseen sekä varastointiin jne.

Edellinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin 12kk:n trukkimarkkina oli hetkellisesti 4056 konetta. Sen jälkeen trukkimarkkina romahti rahoituskriisin seurauksena peräti 60%. Toipuminen on kestänyt kymmenen vuotta johtuen tunnetuista syistä kuten vientiteollisuuteen vaikuttaneista Venäjän pakotteista ja epävarmuudesta, Kreikan kriisistä ja suomalaisten tuotteiden kysynnästä maailmalla.

Trukkimarkkinan kasvu alkoi kiihtyä vuonna 2016, jonka jälkeen kasvua on tullut peräti 75% kahdessa ja puolessa vuodessa. Viime aikoina investointeja ovat tehneet erityisesti kaupan ala, ja teollisuus kautta linjan aina pk-yrityksistä suuryrityksiin.

”Trukkimarkkinan kasvu kertoo siitä, että tällä hetkellä tavara liikkuu ja suomalaisten yrityksien tuotteet käyvät kaupaksi sekä Suomen rajojen sisäpuolella, että vientimarkkinoilla. Emme ikinä uskoneet vuoden 2008 myyntilukujen palaavan, koska Suomesta hävisi kuitenkin niin paljon teollisuustuotantoa. Tällä hetkellä ei ole mitään merkkiä ainakaan investointitason laskusta, sillä patoutunutta kysyntää löytyy edelleen kaikilta aloilta. Loppuvuoden tarjouskanta näyttää edelleen todella korkealle”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Tällä hetkellä selkeä trendi ja trukki-investointien ajuri on kestävä kehitys kuten esimerkiksi siirtyminen polttomoottorikäyttöisistä trukeista sähkötoimisiin trukkeihin. Mm. Valmet Automotive teki elokuussa Suomen kautta-aikojen suurimman trukkihankinnan, jonka myötä autotehtaalla käytetään tulevaisuudessa vain sähkötoimisia trukkeja johtuen mm. ympäristöystävällisyydestä ja matalimmista käyttökustannuksista.

Lisätietoja: Pasi Nieminen, toimitusjohtaja, 010-575 7200 ja www.toyota-forklifts.fi